FrågaARBETSRÄTTRast 15/04/2018

Kan en rast på en arbetsplats vara för lång

Min sambo jobbar som hästskötare/tränare och vi har ständiga diskussioner kring hennes arbetstider som jag finner mer än underliga.

En av sakerna jag retar mig på är att hennes arbetsdag börjar klockan sju då hästarna skall få mat och tas ut. Därefter mockas och fixas det fram till ca kl 13:30 då min sambo "tvingas" ta obetald rast fram till ungefär klockan fyra för att då komma tillbaka till jobbet och se till att hästarna kommer in igen för kvällen - detta tar ca 1 1/2 timme.

Får en löntagare ha 2.5 timmars obetald håltimme mitt i sitt arbetspass för att det passar arbetsgivaren?

Vänligen.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är som huvudregel i arbetsrätten att arbetsgivaren bestämmer. Arbetsrätten är ett av få områden som är väldigt lite lagreglerat eftersom det mesta styrs av kollektivavtal med arbetstagarorganisationer. Vad gäller svaret på din fråga om det är möjligt att ha 2.5 timmars obetald håltimme på sitt arbetspass för att det passar arbetsgivaren så är svaret, ja det är möjligt. Frågor om rast regleras i 15 § arbetstidslagen därav framgår det att arbetsgivaren ska på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena. Detta innebär att lagstiftaren bara reglerat rastens minimum men inte rastens maximum. Arbetsgivaren är då fri att reglera i anställningsavtalet rasten på så sätt att den passar hans eller hennes verksamhet så länge inte arbetstagaren får för lite rast. När Undantaget är om det finns ett kollektivavtal arbetsgivaren är bunden av och som reglerar hur rasterna ska se ut 3 § arbetstidslagen.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp,

med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare