Kan en polis gripa en annan polis?

Kan en polis gripa eller arrestera en annan polis?

Lawline svarar

Att en polis griper någon innebär att denne gör ett tillfälligt frihetsberövande av en person som misstänks för brott. Gripande regleras i 24 kap. 7 § rättegångsbalken (RB), som stadgar följande: Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.

Alltså; om ett anhållningsbeslut föreligger, så är ett gripande av polis godtagbart. Ett anhållningsbeslut meddelas av åklagare enligt 24 kap. 6 § 3 st. RB.

Detta innebär att för att få gripa någon, krävs förutsättningar för att kunna anhålla någon, vilket regleras i 24 kap. 6 § RB. Där anges vidare att anhållning får ske om det finns skäl att häkta någon, vilket i sin tur regleras i 24 kap. 1-3 §§ RB. Det är dock allmänt vedertaget att kraven är lägre ställda vid gripande, eftersom att det underlag som polisen har i regel är betydligt svagare än vad än åklagare har när beslut om anhållande och häktning ska tas.

Absolut kan en polis gripa en annan polis, om dessa nämnda krav är uppfyllda. Dock behöver man alltid ta hänsyn till en viss jävsproblematik- men som svar på din fråga så kan en polis gripa en annan polis!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare