FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/11/2019

Kan en person bestämma allt som rör en fastighet som vi båda äger?

två syskon äger en släkt gård tillsammans den ena brodern är dominant och egoist vill bestämma allt på gården hur gör den andra intresserande syskon ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Eftersom ni är två syskon som tillsammans äger en släktgård innebär det att ni har samäganderätt. Regler kring vad som gäller när man har samäganderätt med någon annan kan hittas i lagen om samäganderätt (samägandelagen).

Vad säger lagen?

Behöver ni vara överens om åtgärder som vidtas?

Huvudregeln är att när någon företar en förvaltningsåtgärd så förutsätter det enighet mellan delägarna. Det innebär att åtgärder som rör släktgårdens vård och bevarande samt för släktgårdens utnyttjande i vinstsyfte (om ni har ett vinstsyfte) så krävs det att ni är överens om dessa åtgärder (2 § samägandelagen).

Om det är en åtgärd som är brådskande och nödvändig för släktgårdens bevarande så gör man ett undantag från kravet på att ni ska vara överens. De frånvarande samägarna blir då skyldiga att bidra till eventuella kostnader som uppstått i samband med åtgärden (2 § samägandelagen).

Vad händer om ni inte är överens?

Kommer ni inte överens kring släktgårdens förvaltning eller nyttjande kan en av delägarna ansöka som att rätten ska utse en god man som ska förvalta gården under viss tid (3 § samägandelagen). Vanligen innebär detta att någon annan än ni som är samägare får i uppdrag att förvalta gården.

Det finns också en möjlighet att du som ägare kan ansöka om att släktgården läggs ut på offentlig auktion. Vill någon av samägarna bo kvar så måste den personen lägga det högsta budet (6 § samägandelagen).

Sammanfattning

Åtgärder som rör släktgårdens vård och bevarande kräver båda samägarnas samtycke. Att den ena samägaren vill bestämma allt funkar alltså inte. Kommer ni inte överens så kan du varna personen att du kommer ansöka om att en god man ska förvalta gården istället eller att du lägger ut gården till försäljning om ni inte kommer överens. Fungerar inte detta så kan du vidta någon av de åtgärderna som jag har beskrivit här för dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Emil BengtssonRådgivare