Kan en överklagan av radiotjänstens beslut leda till en annan utgång?

Hej Lawline!

Jag hade ett samtal med radiotjänst i december där de frågade om jag hade en tv hemma. Varav jag aldrig sa att jag hade en utan nämnde att vår fastighetsägare kanske hade det men det är inget jag skulle veta om då vi (i kollektivet) bor i samma hus men i källaren. Vi har en egen ingång och bor på skilda adresser men det är samma hus, något jag inte nämnde, då jag tänkte att det skulle räcka med att säga att jag inte har någon (eller vi). Nu verkar dem tro att det finns en tv i huset och jag skrev till dem för att få en omprövning. Trots att jag i brevet nämnde att de måste missförstått mig så tror de inte på mig. Nämnde även att vi i kollektivet inte har hushållsgemenskap, det enda vi delar på ekonomiskt är hyran. Så tekniskt sett så borde alla dem som bor i kollektivet betala en tv-avgift om det hade funnits en tv i huset som de påstår. Nu behöver jag överklaga vilket känns lite konstigt eftersom att om de inte trodde mig första gången, vad kommer en överklagan hjälpa med?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar det har du alltså ingen TV. Det har alltså blivit ett missförstånd under ditt samtal med Radiotjänst.

Det är innehavaren av TV:n som är skyldig att betala avgiften till Radiotjänsten (2 a § RTVL). Det betyder att, som jag tolkar det, det är er fastighetsägare som egentligen ska vara betalningsskyldig.

Jag vet inte vad du nämnde i ditt överklagande men utifrån de grunder du har angett här så ska inte du vara betalningsskyldig, då du inte har en TV. Du kan som du säger överklaga radiotjänstens beslut. Det är en allmän förvaltningsdomstol som handlägger överklaganden som rör Radiotjänstens beslut ( 21 § RTVL). Det betyder att du kommer få din överklagan prövad av domstol och det är då alltså inte Radiotjänst som fattar beslut, vilket det var när du begärde omprövning. På så sätt kan du genom en överklagan få din fråga prövad objektivt av domstol och ditt överklagande kan alltså leda till ett annat utfall än vad din begäran om omprövning fick.

Däremot kan det vara både dyrt och tidskrävande att processa i domstol. Ett annat alternativ du har är att göra en avanmälan hos Radiotjänsten. Du avslutar då din radio- och tv-avgift. Du kan inte få tillbaka den avgift du redan betalat genom en avanmälan, däremot undgår du att vara fortsatt betalningsskyldig. Du skulle på så sätt också slippa att ta frågan vidare till domstol.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Rådgivare