Kan en nedlagd förundersökning återupptas?

Jag blev misshandlad början av 2015 av dåvarande sambo flertal gånger. Sista gången var det så mkt slag och sparkar att jag uppsökte vårdcentral samma dag. Skadorna blev fotade samma dag samt vid polisanmälan ,man såg även gamla skador. Jag bytte stad flydde och polisanmälde efter 10 dagar. Pga av nedstämdhet och posttraumatisk stressyndrom blev jag inlagd på psykiatrisk vård och jag klarade inte av att samtala med polisen jag var inte kapabel att prata. Dom la ner åtalet efter 3 månader pga bristande bevis och personen sa att det var självförsvar och personen hade inga fysiska skador.

Går det att väcka åtal igen ? Kan jag göra något åt det här ? personen bör få konsekvenser för sitt agerande.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Låt mig börja med att säga vad tråkigt att detta har hänt dig. Det är inte ovanligt att förundersökningar läggs ned eller att åtal inte väcks på grund av bristande bevisning, och i ditt fall är det extra tragiskt eftersom du inte hade möjlighet att samtala med polisen. Jag ska redogöra lite för vad som gäller vid förundersökningar och om åtal kan väckas på nytt.

Förundersökning och åtal

När ett brott polisanmäls skapas som regel en förundersökning (23 kap. 1 § Rättegångsbalken). Målet är att utreda vem som är misstänkt och samla tillräcklig bevisning för att kunna väcka åtal. Förundersökningen leds oftast av åklagaren.

Åklagaren har till uppgift att väcka åtal om bevisningen som framkommer under förundersökninge för den påstådda gärningen är så stark att den kan ligga till grund för en fällande dom. Är bevisningen bristande så ska förundersökningen läggas ner och inget åtal väckas enligt 23 kap. 2 § Rättegångsbalken. En förundersökning kan dock återupptas om ny bevisning framkommer som kan leda till en fällande dom. Beslutet om en nedlagd förundersökning kan överprövas till Polismyndigheten eller Åklagarkammaren som drev ärendet.

Är det däremot så att åtal har väckts och fallet har prövats av domstol, kan man inte väcka nytt åtal igen på grund av domens rättskraft. Det innebär att samma gärning inte kan prövas på nytt och följer av allmänrättsliga principer, se även 17 kap. 11 § 3 st. Rättegångsbalken. Det finns undantag som resning men då krävs det ganska omfattande bevisning samt speciella skäl för att bevisningen inte framträdde tidigare.

Vad du bör göra nu

Är det så att förundersökningen lades ned pga bristande bevisning så kan du överpröva beslutet eller göra en ny polisanmälan. Var tydlig med att bildbevisning av skadorna finns och att du är beredd att prata i förhör. Jag kan inte göra en bedömning av om bevisningen räcker för att åtal ska väckas den här gången eller om det kommer leda till en fällande dom men det är värt ett försök!

Med vänliga hälsningar och lycka till!

Nicolas KitzlerRådgivare