Kan en muntlig utfästelse om att köpa något vara bindande?

Min kompis var och tittade på en släpkärra och sade till säljaren att han ville ha den. Några dagar senare hade min kompis ångrat sig och meddelade säljaren detta. Säljaren menar då att dom ingått ett avtal och att min kompis måste betala ändå. Min kompis talade om för säljaren att han inte hade råd med kärran och att han får sälja till någon annan. Nu hotar säljaren med att gå till kronofogden och kräva in pengarna . Min fråga är då, kan han kräva pengarna av min kompis då dom inte skrivit något avtal om betalning, eller då min kompis inte betalat 1 enda krona för släpkärran?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Muntliga avtal

Regler om avtal finns i avtalslagen. I avtalslagens första kapitel regleras ingående av avtal. Enligt 1 § avtalslagen ingås ett avtal genom att det lämnas ett anbud och en accept. I avtalslagen står inget om att anbud och accept måste ges skriftligen, vilket innebär att ett muntligt avtal som huvudregel är bindande på samma sätt som ett skriftligt avtal. Däremot finns ofta bevissvårigheter när det kommer till muntliga avtal.

Om säljaren begär att Kronofogden ska driva in den påstådda skulden kommer din kompis sannolikt att få ett betalningsföreläggande av Kronofogden. Hen kan då välja att bestrida att någon skuld existerar. Bestrider din kompis betalningsföreläggandet ska säljaren ta ställning till om hen vill driva ärendet vidare i domstol eller inte. Väljer säljaren att ta ärendet vidare till domstol är det också upp till honom eller henne att bevisa att ett avtal har ingåtts.

Slutsats

Att muntligt komma överens om att köpa något innebär som huvudregel att ett bindande avtal har slutits. Om Kronofogden skickar ett betalningsföreläggande till din kompis och din kompis bestrider att något avtal ingåtts, kan säljaren välja att ta ärendet till domstol. I sådana fall är det upp till säljaren att bevisa att det funnits ett anbud och en accept. Det kan vara mycket svårt när det inte finns några konkreta bevis på vad som sagts. Vad som går att bevisa i just detta fall är svårt att säga. Finns det t.ex. ljudinspelningar, sms, vittnesmål eller annat som talar för att köpeavtalet har ingåtts kan säljaren potentiellt vinna framgång med sin talan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. I annat fall är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Sofia DanielssonRådgivare