FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/05/2023

Kan en mejlkonversation räknas som ett bindande anställningsavtal?

Hej. Jag gör min praktik just nu och praktikplatsen vill att jag sommarjobbar hos dem. Det vill inte jag då jag inte trivs på arbetsplatsen. Problemet är att när jag sökte praktikplatsen fick jag detta svar i ett mail: "Absolut, vi har möjlighet erbjuda dig plats på X. Ett litet förbehåll är att vi ser att du sommarjobbar hos oss också. Hur ställer du dig till det? " Jag svarade i ett mail till dem: "Jag jobbar gärna hos er i sommar. " Sen dess har ingen pratat direkt med mig om att sommarjobba, men jag vet att de räknar med det då jag har varit med på möten om sommarsemestern där jag sett vem som ska ersätta vem under sommaren. Jag har inte skrivit på något kontrakt och där har inte ens varit en konversation med mig om period, arbetstider eller lön. Är mailet jag svarade på där jag säger att jag gärna jobbar hos dem på något sätt bindande? Eller kan jag tacka nej om/när erbjudandet om sommarjobb kommer? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan

Jag tolkar det som att du blivit erbjuden ett sommarjobb över mejl och att du tackat ja till detta genom att svara på mejlet. Du har ännu inte skrivit under något anställningsavtal för sommarjobbet och du undrar nu ifall det är ett bindande avtal med tanke på att du tackat ja via mejl.

Kan ett mejlsvar räknas som ett bindande avtal om anställning?

När det gäller anställningsavtal finns det i svensk lag inget krav på att det ska ske genom att man skriver under ett avtal. Det finns inga formkrav alls på hur en anställning ska ingås.En anställning kan alltså ingås muntligen, via sms eller mejl eller genom att man skriver under ett anställningsavtal. Att tacka ja till ett jobb via mejl räknas därmed som ett bindande avtal och det spelar alltså ingen roll om du skrivit under ett anställningsavtal eller inte.

Om du inte vill ha sommarjobbet bör du prata med din arbetsgivare om det. Förhoppningsvis förstår arbetsgivaren att du ångrat dig. Det är bäst att du gör detta så fort som möjligt så att arbetsgivaren har tid att hitta någon som kan ersätta dig annars kanske det blir svårare att frångå anställningen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare