Kan en knuff räknas som misshandel?

Hej. Idag blev det ett bråk mellan mig och min pappas flickvän. Det började med att jag kom in i köket med skor på mig och med en pizza i handen som jag skulle värma i mikron. När hon såg mig i köket vände hon sig mot mig, sa argt att jag skulle ta av mig skorna och att det kom "ost" på golvet från pizzan. Då sa jag "ja snart" och hon ryckte pizzan ur min hand och slängde den i diskhon som var bredvid henne. Jag argumenterade om saken, men tog pizzan och skulle sätta in den i mikron, då ryckte hon pizzan ur min hand och hon slängde den hårt ner i diskhon. Då puttade (en push) jag henne så hon tog ett/två steg bakåt (jag blev så arg), sedan gick jag därifrån. Jag gick till mitt rum, hon kom efter och ville inte att jag skulle ha mina saker i rummet som var två bilbatterier (hon var arg). Hon gick in i mitt rum och när hon skulle gå ut stoppade jag henne och sa att jag ej vill att hon tar ut eller rör min egendom. Hon lyssnade inte och jag varnade henne att om hon inte ställer ner mina saker kommer jag ta till med våld för det är min egendom och hon har inte rätt till den, sa jag. Då släppte hon det, och tog det andra batteriet istället. Då lyfte jag upp det första för att ställa tillbaka det och vi stod mellan en dörr båda två. Hon med ena batteriet och jag med det andra i bröst höjd. Då sa jag igen att hon inte fick röra det osv. Då försökte hon gå förbi mig mellan dörren men jag gick emot henne som en krock och hon nästan ramlade bakåt. Min fråga är om krockarna och knuffen kan dömas som brott? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, handlar det om krockarna och knuffen kan utgöra misshandel på din pappas flickvän.

Rekvisiten för misshandel är följande:
Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader (3 kap. 5§ brottsbalken).

För att dömas för misshandel behöver du begå handlingen med uppsåt – det kan alltså inte vara en olyckshändelse.

Beroende på hur hårt du knuffade henne och hur hårt hon krockade, om hon fick några blåmärken som tyder på att hon tillfogats smärta.

Om det är så som du beskriver det, att du puttade/krockade i henne på ett sätt som inte orsakade henne någon kroppsskada, sjukdom eller smärta så kan inte du dömas för misshandel eftersom det inte uppfyller rekvisiten för brottet.

Lycka till!
Lena Famulak

Lena FamulakRådgivare