Kan en hyresvärd säga upp ett hyreskontrakt om jag missat betala en hyra?

Får en hyresvärd säga upp ett hyreskontrakt utan förvarning, där enbart en hyra har missats pga sjukdom i familjen( sjuka barn). Allt är betalt nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hyresgäst av en lägenhet har man normalt vad som kallas för besittningsskydd i och med hyreskontraktet. Detta innebär att ifall hyresvärden säger upp hyreskontraktet har man rätt till förlängning av hyreskontraktet (12 kap. 46 § jordabalken). Besittningsskydd förutsätter dock att man har ett "vanligt" förstahandskontrakt på lägenheten (se 12 kap. 45 § jordabalken för fullständig uppräkning på de hyreskontrakt som inte omfattas av besittningsskyddet).

Rätt till förlängning av hyreskontraktet har man dock inte ifall rätten att hyra lägenheten är förverkad (12 kap. 46 § första punkten jordabalken). Ett exempel på när hyresrätten är förverkad är om hyresgästen inte betalat hyran en vecka efter förfallodagen (12 kap. 42 § första punkten jordabalken). En hyresgäst får dock inte skiljas från lågenheten på grund av sen betalning av hyran om hyresgästen betalat hyran innan hyresvärden har sagt upp avtalet (12 kap. 43 § jordabalken). Hyresgästen får inte heller skiljas från lägenheten om hyran betalas inom tre veckor från dess att du blivit meddelad om uppsägningen (12 kap. 44 § jordabalken).

Sammanfattningsvis har hyresgäster (förutsatt att du har ett sådant hyreskontrakt som omfattas av besittningsskyddet) ett starkt skydd enligt jordabalken. Har ni betalat hyran innan uppsägningen skett eller inom tre veckor sedan dess att ni blivit meddelad om uppsägningen ska ni inte behöva flytta från lägenheten. Detta innebär dock inte att man alltid kan vara så sen med hyran. Upprepade sena betalningar innebär också att man kan förverka hyresrätten och därmed kan sägas upp på den grunden (12 kap. 46 § andra punkten jordabalken). Skulle inbetalningen skett för sent är det alltid ett alternativ att prata med hyresvärden för att försöka lösa situationen er emellan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare