Kan en dotter avsäga sig sitt arv?

Hej Lawline

Jag undrar; kan en dotter( i ett mor två döttrar) förhållande på något vis avsäga sig sitt arv( arvslott också)

Genom kompensation eller ej, genom avtal?

Tusen tack för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på din fråga så får vi gå in i Ärvdabalken (ÄB) och kika.

Om dottern avsäger sig arvet så kommer arvet att delas på den avlidnes andra arvingar istället

Det är i första hand eventuella barn som ärver sina föräldrar, då dessa är så kallade "bröstarvingar". I regel så delas dessutom arvet lika mellan barnen. Utgångspunkten är därför att båda döttrar ärver i lika stora delar (ÄB 2 kap 1 §). En arvinge har dock rätt att både avsäga sitt arv, liksom att avstå från det. Att dottern i fråga avsäger sig rätten till arvet skulle resultera i att dotterns arv delas på den avlidnes andra arvingar istället. Om dottern å andra sidan skulle välja att avstå från sitt arv, så skulle det innebära att arvet skulle tilldelas hennes arvingar istället.

Dottern måste avsäga sig rätten till sitt arvet skriftligen. Detta kan exempelvis göras genom ett testamente. Det ska då tydligt framgå av testamentet att dottern önskar att avsäga sig arvet, samt att hon sedan dessutom undertecknar detta. Att dottern är över 18 år, är ett ytterligare krav som finns för att hon ska få avsäga sig arvet (ÄB 17 § 2 §).

Dottern måste få skälig kompensation för att avsäga sig arvet

Dottern måste dock få en "skälig kompensation" för att avsäga sig arvet, eftersom hon är en bröstarvinge. Överenskommelsen blir nämligen inte bindande i annat fall. Den skäliga kompensationen ska uppgå i summan av dotterns laglott. Laglotten består av halva arvslotten (ÄB 7 kap 1 §). Jag ska ge ett exempel för att förtydliga vad det innebär:

Om en mor efterlämnar två döttrar och 200 000 kr, så är arvslotten i regel 100 000 kr var för döttrarna. Laglotten är på halva arvslotten, och landar därför på 50 000 (100 000 / 2).

Om dottern inte får skälig kompensation för att avsäga sig arvet, så kommer hon i framtiden alltså att kunna begära ut sin laglott bestående av halva arvslotten. Det är dock isåfall upp till henne om det är något hon väljer att göra (ÄB 17 kap 2 §).

Sammanfattning

Dottern kan alltså avsäga sig arvet. Det är något som ska göras skriftligen genom exempelvis ett testamente. Dottern kommer dock i framtiden att kunna begära ut sin laglott, om det visar sig att hon inte har fått en skälig kompensation för att hon avsade sig arvet.

Mina råd

Jag skulle alltså råda personerna i fråga att skapa ett testamente för att låta dottern avsäga sig arvet, om det är någonting som alla parter är med på. Jag skulle rekommendera er att ta kontakt med Lawlines duktiga jurister på info@lawline.se, om ni behöver hjälp med att skapa ett testamente.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare