Kan en dom bli problem vid ansökan av nytt pass?

Hej!

Vad gäller angående möjligheten att få nytt pass med en dom framför som inte vunnit laga kraft ännu?

Lawline svarar

Hej!

Pass söker du hos passmyndigheten, som är en del av polisen. För att söka ett pass eller nationellt ID-kort krävs det att du är svensk medborgare och har med dig giltig legitimation. I 7 § och 8 § passlagen anges hinder mot bifall för en passansökan. Eftersom jag inte vet vilket brott du är dömd för och vad påföljden är kan jag inte svara på om domen kan bli ett hinder för passansökan.

Vad bör du göra?

Jag råder dig att kontakta passmyndigheten (polisen) och höra huruvida det brott du gjort dig skyldig till kan vara något hinder.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare