Kan en busschaufför som orsakat en olycka och varit påverkad av trötthet dömas för brott?

Hej, Jag undra om en chauffören i situationen nedan kan dömas till vållande till annans död, vällande till annans kroppskada, och vårdslöshet i trafiken? En busschaufför kör en buss med en skolklass samt lärare. Bussen kör av vägen och krashar då 3 av eleverna dör samt flera får livshotande skador. Åklagaren anser att chauffören varit påverkad av trötthet och att det ska ha orsakat olyckan. Något som chaufförens försvarare inte håller med om. Han säger att han inte kan hitta något felbeteende hos sin klient.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga behöver vi kika i Brottsbalken (BrB) där bestämmelserna kring brotten vållande till annans död samt vållande till kroppsskada finns. Jag tar upp brottet vårdslöshet i trafiken längre ner i svaret.

Vad krävs för att man ska kunna bli dömd för dessa brott?

För att en gärning ska anses vara brottslig krävs det som huvudregel att man haft uppsåt till att begå brottet, dvs. att man har begått det med flit (1 kap. 2 § BrB). I vissa undantagsfall kan en gärning utgöra ett brott även om den inte begåtts med flit, och det ska då framgå av lagtexten. De gärningar som inte kräver uppsåt för att vara brottsliga, kräver istället att man har varit oaktsam eller grovt oaktsam. Exempel på sådana gärningar är vållande till annans död (3 kap. 7 § BrB) och vållande till kroppsskada (3 kap. 8 § BrB).

I din fråga skriver du att busschauffören genom att ha kört bussen av vägen har orsakat att tre personer mist sina liv samt att flera fått skador. Det innebär att chauffören kan bli dömd för brotten, eftersom det är just orsakande av död samt kroppsskada som är brottsligt enligt bestämmelserna (3 kap. 7-8 § BrB). Den komplicerade bedömningen blir dock att avgöra om chauffören har varit oaktsam eller inte.

Hur bedömer man om någon varit oaktsam?

Det finns två kategorier av oaktsamhet; medveten oaktsamhet och omedveten oaktsamhet. Medveten oaktsamhet innebär att gärningsmannen inser att det finns en risk för att en viss följd kommer att inträffa, men agerar trots denna insikt. Omedveten oaktsamhet innebär att gärningsmannen inte insåg att en viss följd skulle kunna inträffa (eller att en viss omständighet förelåg) men hade skälig anledning att anta detta, eller borde ha förstått det. Vid brottet vållande till annans död räcker det att gärningsmannen varit omedvetet oaktsam.

För att busschauffören ska kunna dömas för brott i det här fallet krävs alltså att denne på något sätt varit oaktsam. Det skulle man t.ex.  kunna bedömas vara om man kör långt över tillåten hastighetsbegränsning eller efter att man druckit alkohol. Att köra buss när man är trött eller inte har sovit skulle också kunna vara oaktsamhet. Det är dock upp till åklagaren att bevisa att den som blivit åtalad för ett brott har varit oaktsam och därmed begått brottet.

Vad gäller för brottet vårdslöshet i trafiken?

Brottet vårdslöshet i trafik finns i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL). Man kan bli dömd för detta brott om man orsakar en trafikolycka på grund av att man brister i sin omsorg och varsamhet när man kör t.ex. en buss eller en bil. Här krävs det att man gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande eller annan allvarlig oaktsamhet. När en trafikolycka inträffat på grund av en felbedömning eller tillfällig ouppmärksamhet hos föraren är det inte brott enligt TBL

Exempel på rättsfall som liknar omständigheterna i din fråga är RH 2009:34 där en busschaufför som somnat vid ratten ansågs ha gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik.

Svar på din fråga

Det korta svaret på din fråga är alltså att busschauffören kan bli dömd för samtliga av dessa brott. Det är också möjligt att personen t.ex. blir dömd endast för vårdslöshet i trafik och inte de övriga brotten. Det komplicerade är att bedöma om busschauffören varit oaktsam eller ej och det är som sagt upp till en åklagare att bevisa att så varit fallet. Om det endast var en ren olyckshändelse är det inget brott, och det kan i vissa fall vara en fin gränsdragning mellan en olyckshändelse och ett oaktsamt brott.

Med vänlig hälsning,

Evelina OlssonRådgivare