Kan en bröstarvinge helt avsäga sig från sin arvsrätt?

Hej

jag har två barn och ena barnet har en vilja att helt och hållet avsäga sig från sin arvslott/laglott. Kan han göra det? Rent juridiskt innan jag har gott bort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om ditt ena barn kan avsäga sin rätt till arv efter dig helt och om det då är juridiskt hållbart. För att svara på din fråga kommer jag använda mig av ärvdabalken (förkortas ÄB).

Kan mitt ena barn helt avsäga sig från sin arvsrätt?

Svaret på din fråga är ja. En arvtagare kan både före och efter dödsfallet avsäga sig sin rätt till arv genom en s.k. arvsavsägelse.

Eftersom det i ditt fall rör sig om ditt barn så är det fråga om en s.k. bröstarvinge. Även bröstarvingar kan avsäga sig sin rätt till arvet men till skillnad från övriga arvtagare finns reglering kring att avsägelsen av den del som avser laglotten bara är giltigt om bröstarvingen fått en skälig ersättning. Storleken på denna skäliga ersättning ska bedömas med hänsyn till de förhållanden vari avsägelsen görs (17 kap. 2 § första stycket ÄB).

Avseende frågan för om det är möjligt rent juridiskt så kan ju sägas att det härmed är möjligt. Det som där är viktigt att hålla koll på är dock att avsägelsen från arvet måste lämnas in till Skatteverket. Det som ska lämnas in är så en avsägelsehandling. Denna behövs för att Skatteverket ska kunna ta hänsyn till avsägelsen i ett bouppteckningsärende.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare