Kan en bostadsrättsförening förbjuda djur på en utomhusgård?

Hej!

Vi bor en ny brf och har en katt som nyligen fått börja gå utomhus. Nu har klagomål inkommit om att katter har gjort ifrån sig i sandlådan. Vi har kontaktat styrelsen med förslag om att köpa in ett överdrag till sandlådan som vi också gärna bekostar.

Gården är så pass öppen att djur utifrån enkelt kan ta sig in, varför inte bara katter boende på gården kan störa de boende. De var till en början tillmötesgående och höll med om att det inte går att hålla andra katter och djur från gården då den är så pass öppen men har nu ändrat sig. De ämnar därmed förbjuda katter och hundar på gården om de inte är kopplade.

Kan de fatta ett sådant beslut med tanke på hur gården är utformad?

Vi bor i Stockholm och seden gällande utekatter, som jag förstår ska tas hänsyn till, är att katter får ströva fritt och att man som boende får hålla stängt eller schasa bort om katter stör. Rätta mig gärna om jag har fel.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Bostadsrättslagen (BrL) reglerar frågor avseende bostadsrättsföreningar.

Som utgångspunkt kan bostadsrättsföreningen själv bestämma vilka regler som gäller inom föreningen (1 kap. 2 § BrL). Dessa regler brukar kallas för "stadgar" och i stadgarna kan bostadsrättsförening bland annat reglera frågor avseende gemensamma utrymmen, som exempelvis en utomhusgård. Ett beslut om ändring av stadgarna fattas av föreningsstämman (3 kap. 4 § lag om ekonomiska föreningar)

I BrL finns inga specifika regler avseende djur. Att förbjuda djur i gemensamma utrymmen är alltså något som bostadsrättsföreningen har rätt att göra, och bostadsrättsmedlemmar har därmed skyldighet att följa dessa bestämmelser (7 kap. 9 § första stycket BrL). Bostadsrättsinnehavare har dessutom en skyldighet att inte utsätta omgivningen för störningar eller försämra bostadsmiljön på ett sådant sätt som inte skäligen kan godtas. Dessutom ska bostadsrättsinnehavare hålla ordning och gott skick utanför huset (7 kap. 9 § första stycket). Om en bostadsrättsinnehavare orsakar störningar som är särskilt allvarliga eller inte följer stadgarna kan föreningen i vissa fall säga upp hen, med andra ord kan ni förlora er nyttjanderätt till bostadsrätten (7 kap. 9 § tredje stycket BrL) ( 7 kap. 18 § BrL)

Sammanfattingsvis har tyvärr bostadsrättsföreningen rätt att reglera frågan avseende djur på utomhusgården och detta gäller även om gården är utformad på ett visst sätt.

Jag hoppas att ni fick svar på er fråga! Om det är något mer ni undrar över är ni varmt välkomna att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare