Kan en arbetstagare dela upp föräldraledigheten på fler än tre perioder per kalenderår om denne har fler än ett barn?

Hej,

Har en fråga gällande föräldraledighetslagen. Det står att ledigheten får delas upp på högst tre perioder för varje kalenderår. Gäller det tre perioder per barn eller är det max tre perioder per anställd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I föräldraledighetslagen så står det att ledigheten får delas upp på högst tre perioder per kalenderår. Föräldraledighetslagen10 §. Med detta avses den totala föräldraledigheten kopplat till den arbetstagare som ska vara ledig. Det är alltså tre perioder per anställd som avses och inte tre perioder per barn.

Du kan dock komma överens med arbetsgivaren om att dela upp ledigheten på fler än tre perioder på ett kalenderår. Lagen tillåter inte sådana avtalsvillkor som är till nackdel för arbetstagaren men överenskommelser som gynnar arbetstagaren är tillåtna. Föräldraledighetslagen 2 §.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Christian SörqvistRådgivare