Kan du åberopa fel i vara om tredje man installerat varan?

Hej jag köpte en torktumlare från en försäljare nyligen. Eftersom jag inte är så bra på att fixa ihop saker så ringde jag ett företag som skulle hjälpa mig att installera torktumlaren. Efter att de installerat den så skulle jag använda den men då började den plötsligt att brinna. Vilka lagliga rättigheter har jag?

Och du, sen funderar jag på en grej! Vad skulle hända om det inte fanns en konsumentlagstiftning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Lagen som är tillämplig när du som privatperson köper en vara av en näringsidkare är konsumentköplagen (KKöpL) (1 § KköpL). När du köper en vara ska dess kvalité stämma överens med vad som följer av avtalet (16 § första stycket KKöpL). Vidare ska instruktionerna och anvisningarna för installation och montering följas, om sådana finns (16 § första stycket KKöpL). Om du som köpare inte har avtalat något specifikt ska varan kunna vara ägnad för det ändamål som varor av samma slag i allmänheten används (16 § andra stycket KKöpL). I lagens mening är varan då felaktig om den:

- - avviker från det ovan nämnda, eller

- - i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. (16 § tredje stycket KKöpL).

Tidpunkten för fel ska bedömas utifrån varans beskaffenhet när den avlämnades (20 § KKöpL), alltså när varan kom i din besittning (6 § KKöpL). Dessutom utgår konsumentköplagen från att ett fel i produkten fanns från början, om felet visar sig inom sex månader efter varan avlämnats (20 a § första stycket KKöpL).

Om varan anses felaktig enligt ovan nämnda bestämmelser, har du som köpare enligt (22 § KköpL) rätt att:

- kräva avhjälpande (26 § KköpL)

- omleverans (26 § KköpL)

- prisavdrag (28 § KköpL)

- ersättning för att avhjälpa felet, eller

- häva köpet, och

- kräva skadestånd

Dina rättigheter som konsument gentemot försäljaren

Jag utgår ifrån att du köpte torktumlaren som privatperson, alltså att du har köpt varan för ändamål som inte faller inom någon näringsverksamhet, utan för ditt privata bruk, varför konsumentköplagen tillämpas i ditt fall enligt 1 § första stycket och 1 § fjärde stycket KköpL.

För att du ska kunna vända dig till säljaren med anspråk att torktumlaren är fel krävs det att du kan visa att bruksanvisningar och andra anvisningar om installation och montering har följts fullt ut av det företag du anlitat för montering av torktumlaren (16 § första stycket KKöpL). Om en vara ska installeras av köparen ska anvisningarna för installation vara avsedda för konsumenten, enligt förarbetena till KKöpL (prop. 2001/02:134 s. 47). Att ett företag har installerat torktumlaren talar starkt för att installationen har gjorts enligt säljarens anvisningar. Om så är fallet kan du åberopa att varan är felaktig, enligt 16 § KköpL. Om felet i ditt fall visats inom sex månader från köpet, vilket det verkar som av frågan, är utgångspunkten att felet fanns i torktumlaren redan från början (20 a § KköpL) vilket styrker din möjlighet att kunna få igenom en reklamation och bli ersatt på lämpligaste sätt.

Det gäller att du reklamerar torktumlaren till säljaren inom rätt tid efter att du fick reda på branden för att kunna åberopa att torktumlaren är felaktig (23 § KköpL). Rätt tid är inom två månader från upptäckten av branden (23 § andra stycket KköpL). Om det har gått mer än två månader kan du ändå åberopa att varan är felaktig om säljaren enligt 24 § KköpL

- - agerat grovt vårdslöst, handlat i strid mot tro och heder, eller

- - säljaren sålt torktumlaren trots att den haft ett försäljningsförbud, exempelvis eftersom den inte varit tillförlitlig eller bristfällig

Exempel på första strecksatsen är att säljaren känt till felet vid köpet och inte sagt något till dig i förhoppning att felet inte märks förens efter du kan göra anspråk på säljaren.

Vad kan du göra?

Du kan för det första kräva att säljaren avhjälper felet eller kräva omleverans av varan vilket är mer troligt i ditt fall eftersom torktumlaren brunnit och troligtvis inte går att laga (26 § KköpL). Om avhjälpande/omleverans inte kommer på tal eller sker inom skälig tig efter din reklamation eller om det kostar dig för mycket, kan du häva köpet (28 § KköpL).

Förutsättningen för att du ska kunna häva köpet är att felet är av väsentlig betydelse för dig (29 § KköpL). Detta ska bedömas mot möjligheten säljaren har att kompensera dig på annat sätt (prop. 1989/90:89 s. 128). Om säljaren inte kan hjälpa till att förse dig med en ny torktumlare anser jag att förutsättningarna är uppfyllda för att felet ska anses vara av väsentlig betydelse och du kan då häva köpet enligt 29 § KköpL. Detta innebär att du frånträder köpet och att du får pengarna tillbaka. Vanligtvis bortfaller din rätt att häva köp eller kräva omleverans om du inte kan lämna tillbaka produkten i någorlunda nära skick som du fick den i. Detta gäller dock inte om varan förstörts på grund av förhållanden som inte beror på dig (45 § KköpL).

Skadestånd vid fel i varan

Om det visar sig att du har lidit en annan skada av att torktumlaren gått sönder på grund av att den är felaktig, kan du få ersättning för denna, om säljaren inte kan visa att felet på varan var något de kunde räknat med eller kunnat undvika (30 § första stycket KKöpL). Vidare kan du få ersättning för annan egendom som eventuellt skadats vid branden på torktumlaren, om den skadade egendomen inte används för någon näringsverksamhet. (31 § KköpL). Denna ersättning omfattar i sådana fall ersättning för:

- utgifter

- inkomstförluster

Ingen konsumentköplag?

Om vi inte hade haft en konsumentköplagstiftning hade vi som konsumenter intagit en mycket svag position i förhållande till säljaren i många hänseenden. Konsumentlagstiftningen finns för att skydda och tillvarata köparens intressen att exempelvis kunna reklamera och begära skadestånd av säljare. Skulle konsumentköplagen inte finnas hade i stället köplagen eller avtalslagen tillämpas vid köp av lös egendom, något som skulle riskera att avtalen vi ingår blir svåröverskådliga.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Har du fler frågor eller funderingar får du mer än gärna kontakta Lawline på nytt.

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare