Kan dom för ringa narkotikabrott stoppa mig för att kunna resa in till USA på semester i 3 veckor?

Hej.

För 4år sedan åkte jag dit på ringa narkotika innehav. Hade en dum idé om att se hur svårt det va att odla.

Polisen kom och la beslag på 1 planta och jag fick lämna piss prov.

Dom hitta inget i mitt urin. Enda jag fick ringa på va en olaglig växt.

Det blev ringa narkotika innehav och böter.

Skulle detta stoppa mig för att kunna resa in till USA på semester 3v?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga.

ESTA är en "visa waiver" och inte ett faktiskt visa. En viktig sak att minnas då regleringarna ser olika ut och är olika stränga

Ditt brott

Att inneha cannabisplantor är ett narkotikabrott enligt 1§ Narkotikastrafflagen (NSL).

Hur det påverkar en resa till USA

Eftersom du är dömd för ringa narkotikabrott finns detta med i ditt belastningsregister i fem år enligt 17 § 9 punkten lag om belastningsregister. Denna uppgift kan under denna tidsperiod lämnas ut till amerikanska myndigheter enligt 11 § jämte 2§ lag om belastningsregister. Detta kan försvåra dina möjligheter att komma in i landet om du med ärlighet fyller i, i den automatiserade processen, att du är dömd.

Jag rekommenderar att ni kontaktar en amerikansk ambassad och ber om vägledning i frågan, förmodligen kommer de att begära att du ansöker om ett ordinarie visum hos dem då de enda domarna undantagna att begränsa ESTA är trafikförseelser. Alternativt, om du inte åker snarast, vänta tills uppgiften gallrats efter fem år, vilket enligt din uppgift borde vara inom kommande år. Behöver ni mer hjälp kan ni även kontakta en av lawlines duktiga jurister här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare