FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/07/2020

Kan de ångra köpet?

Hej jag sålde en elscooter (elsparkcykel med sitts) för 4500 kr med många extra tillbehör.

Jag köpte allt nytt för 9000kr.

Jag visade och berättade för dem om extra batteriet som dem fick till. Att det kan vara gammalt och inte lika starkt. Hastighetsmätaren funkar men lampan som lyser upp displayen var sönder.

Men Scooter funkar felfritt med det nya batteriet.

Dem testade det och sen godkände köpet. Jag erbjöd att fixa ny sladd till det gamla batteriet om dem ville det. Jag har nu fixat den gamla batteriets kablar. Men nu börjar dem ångra sig efter 3 veckor att dem vill ha tillbaka pengarna och inte för att det är fel med scootern. Men bara för att han är rädd för att han dotter som är under 18 år ska köra för snabbt. Även efter att dem visste om att det finns en knapp som får den till att inte köra olagligt snabbt. Sen oroar han sig att regnet ska komma in i batteriet.

Efter att jag har berättat att jag inte har haft något problem under ett år med den.

Kan man ångra ett köp efter att man tycker att en vara kör för snabbt och att regn ska komma in i batteriet? Innan köpet så fick dem testköra och kolla på hela scootern efter något som dem tycker är fel. Utan att hitta något.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köpet av elscootern är ett köp av lös egendom mellan två privatpersoner och därmed blir Köplagen (KöpL) tillämpbara.

Kan de ångra köpet?
Inom avtalsrätt är huvudregeln pacta sunt servanda som betyder att avtall skall hållas. Sedan när det kommer till köp mellan privatpersoner så finns det ingen lagstadgad ångerrätt. Ångerätt finns bara om det är avtalat mellan säljare och köpare. Det betyder att de inte kan ångra köpet om det inte finns något avtal om ångerrätt.

Kan de häva köpet?
För att häva köpet krävs det att det är något fel på varan enligt 17-21 KöpL. Då som du skriver har de undersökt elscooter innan köpet. Det betyder att de inte kan åberopa fel som de borde ha märkt vid undersökningen och bara kunna åberopa dolda fel enligt 20 § KöpL.

Min slutsats
Det finns ingen ångerrätt när det kommer till köp mellan två privatpersoner så länge det inte har avtalats om det i köpevillkoren. De argument som de ger som skäl för att ångra köpet är inget som kan anses som fel på elscootern enligt köplagen. Sedan att de har undersökt varan innan köp gör att de kan bara åberopa dolda fel och inte fel som borde ha upptäcks. Alltså kan de inte häva eller ångra köpet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare