Kan chefen tvinga min pojkvän att ta ut obetald semester?

Hej, detta gäller inte mig utan min pojkvän som har en provanställning på en restaurang (som snart går ut). Han har fått beviljat en veckas obetald semester då han inte har några semesterdagar att ta ut och dan innan han skulle gå på sin semester så säger ägaren att han istället för en veckas semester ska ta tre veckors (obetald) semester och om han motsäger sig det så får han sparken. Vad säget lagen om det här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om semester finns i semesterlagen (SemL). Där står det uttryckligen att en arbetstagare kan avstå obetald semester om han eller hon vill (SemL 8§ första stycket). Din pojkvän ska alltså ha rätt att slippa tvinga ta obetald semester.

Men det som är problemet här är ju att din pojkvän bara är provanställd.. En provanställning är en otrygg anställningsform som arbetsgivaren kan avbryta när som helst utan att behöva ge någon anledning varför (se lagen om anställningsskydd (LAS) 6§).

Om din pojkvän vill fortsätta på jobbet måste jag tyvärr rekommendera honom att ta de 3 veckorna ledigt, eftersom att chefen har rätt att avsluta hans provanställning annars. Om din pojkvän när provanställningen tar slut blir fastanställd så kan inte längre arbetsgivaren hota med uppsägning om han vägrar att ta ledigt, eftersom att arbetsgivaren då saknar så kallad "saklig grund" som krävs för att säga upp din pojkvän (LAS 7§ första stycket). Ett annat råd är att prata med fackförbundet på din arbetsplats som kanske kan hjälpa dig. Vill du ha mer kvalificerad juridisk rådgivning kan du alltid boka tid med en jurist på Lawline genom vår hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare