Kan brottet ringa stöld utgöra ett hinder för inresa till Cypern?

Hej! Jag åkte fast för ringa stöld för 8 månader sen då är min fråga får jag resa till Cypern utan problem då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Cypern är precis som Sverige, medlemmar i Europeiska unionen (EU). För inresa till Cypern krävs det inget visum eller annat inresetillstånd som svensk medborgare. Du behöver heller inte svara på frågor om tidigare brottslighet. Ditt begångna brott på ringa stöld kommer inte att ha en inverkan på ditt resmål till Cypern. Du måste emellertid ha ett giltigt pass eller ett nationellt ID-kort som är utfärdat hos polisen. Har du närmare frågor om inresebestämmelserna i Cypern, rekommenderar jag att du kontaktar Cyperns ambassad i Stockholm.

Om du vill resa till ett land som kräver visum eller annat inresetillstånd och där man behöver besvara frågor om tidigare brottslighet, betyder det dock inte per automatik att du kommer bli nekad inresa till det landet. Det görs en individuell bedömning vid varje ansökan om ett inresetillstånd. Brottet ringa stöld kommer med stor sannolikhet inte att ha en inverkan vid en sådan bedömning. Det är brott av grövre karaktär som kan utgöra ett hinder för inresetillstånd.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare