Kan banken neka lån i efterhand?

Hur vanligt är det (och är det ens möjligt) att banken nekar ett bolån efter att lånelöfte och kontrakt skrivits?

Vi har hamnat i den situationen.

Vingar sålt vårat hus och skrivit kontrakt på ett annat hus. Nu visar det sig att köparna av vårat hus har fått problem med köparen av deras bostadsrätt. Kontrakt är skrivet mellan dem men plötsligt så får inte köparen av deras bostadsrätt låna pengar. Detta är tydligen mycket ovanligt enligt vår mäklare.

Vad är det värsta som skulle kunna hända i vårat fall?

Kan banken neka oss lån i efterhand eftersom våran köpare inte sålt sin bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är ovanligt att avtal om lån bryts då det i många fall är att betraktas som ett avtalsbrott. Å andra sidan är svaret på frågan beroende av hur lånelöftet utformats. I det fall att man har en belånad bostad sedan tidigare men vill köpa ny bostad innan man säljer sin egna kan det finnas förbehåll om inom vilken tid den första bostaden måste vara såld. Är villkoret inte uppfyllt kan banken återta det nya lånet för den nya bostaden. Detsamma gäller om den som sökt lånet uppgett felaktig information i sin ansökan. Ett konkret exempel är om en person skulle uppge en viss lön som i själva verket är lägre eller dolt att personen har andra lån.

Det värsta som kan hända är att, förutsatt att ni i ert avtal har ett förbehåll om när er ursprungliga bostad måste vara såld, kan bli av med ert nya lånelöfte till följd av att villkoret i avtalet inte uppfyllts. Däremot brukar sådana situationer kunna lösa sig med banken. Min rekommendation är att du snarast tar kontakt med din bank och förklarar situationen ni befinner er i.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare