Kan banken kräva mig på hela lånet om den andra låntagaren undergår en skuldsanering?

Hej.jag och min föredetta fru hadde en gemensam skuld,och hon fick skuldsanering sin del av skulden,men fodrings ägaren flyttade hela skulden till mig istället när hon fick sin skuldsanering.är detta verkligen rätt och göa så.då hadde hon inte ens behövt nån skuldsanering.

tacksam för svar

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Huvudregeln är att var och en av makarna svarar för sina egna skulder, se äktenskapsbalken 1 kapitlet 3 §. Det är lätt att tro att makar har gemensamt skuldansvar eftersom de är gifta men detta finns inte.

Om ni har tagit ett gemensamt lån och din man blir beviljad skuldsanering så kommer enbart hennes skulder att avskrivas. Detta beror på att beslutet om skuldsanering bara gäller hans skulder och inte dina. Så det kan troligtvis bli så att hans del av skulden avskrivs medan din del består.

Angående att borgenärer kräver dig på hela lånet så kan sägas att det är möjligt beroende på hur lånet är skrivet. Huvudregeln vid gemensamma lån är att om förbehåll om ansvarsfördelning inte har skrivit så svarar en för alla och alla för en, innebärande att lånegivare kan kräva vem som helst på betalning, skuldebrevslagen 2§.

Det är således helt okej att göra så beroende på hur skuldebrevet är skrivet. Emellertid kan du kräva den andel du har betalat från henne, men eftersom hon är under skuldsanering kan det bli svårt att få ut hela skulden men det är värt ett försök.

Allt gott!

Binh TranRådgivare