FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/12/2020

Kan åtal väckas mot en avliden och blir då dennes arvingar återbetalningsskyldiga?

Kan man polisanmäla en god man som är avliden och genom dennes hustru, som ärvt pengarna, få igen förskingrade pengar från en person som var klient?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till!

Det beror på vad de är för brott som den gode mannen eventuellt begått. Först kan nämnas att brott preskriberas efter viss tid beroende på straffet:

2 års preskriptionstid för brott som kan ge upp till ett års fängelse5 år för brott som kan ge upp till två års fängelse10 år för brott som kan ge upp till 8 års fängelseFör det andra så ärver man inte skulder i Sverige. De skulder som en avlidne har betalas av dödsboet och de pengar som blir kvar går sedan till arvtagarna vilka inte är skyldig att betala skulder som uppkommer senare.

Och för det tredje så kan man i Sverige inte väcka åtal om den misstänkte har avlidit.

Hoppas det gav svar på dina frågor!

Sanna ParkanRådgivare