FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/12/2019

Kan arbetstagare diskriminera arbetsgivare?

Hej,

Att arbetsgivare kan diskriminera arbetstagare är självklart; men vad gäller i motsatt riktning? Kan en arbetstagare diskriminera en arbetsgivare? Trakasserier kan förstås ske i båda riktningarna men krävs det att en person har "makt" över en annan eller en högre posotion för att det skall vara diskriminering?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om diskriminering på arbetsplatsen blir diskrimineringslagen tillämplig.

Kan en arbetstagare diskriminera en arbetsgivare?

I 2 kap. 1 § diskrimineringslagen framgår vad diskrimineringsförbudet innebär. Där framgår att en arbetsgivare inte får diskriminera arbetstagare, arbetssökande, praktikant eller inhyrd arbetstagare. Diskrimineringsförbudet gäller inte i motsatt riktning, d.v.s. en arbetstagare kan alltså inte diskriminera en arbetsgivare. Precis som du nämner kan såklart andra trakasserier ändå ske gentemot arbetsgivare, men i sådana fall handlar det inte om en diskriminering i lagens bemärkelse.

Svar: Nej en arbetstagare kan inte diskriminera en arbetsgivare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare