FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/12/2018

Kan arbetsgivaren tvinga mig att upphöra med vad han eller hon anses vara en förtroendeskadlig bisyssla?

Jag är legitimerad arbetsterapeut till yrket och har på min fritid utbildat mig till reikimaster och är också snart framme vid en certifiering som medium. Nu vill arbetsgivaren tvinga mig att sluta med det mediala och healingen och healingen då de säger att det är förtroendeskadligt för regionen att jag håller på med detta. Kan de verkligen tvinga mig att sluta med dessa saker som jag gör på min fritid? Jag blandar absolut inte in dey mediala och healingen i mitt arbete. Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör din lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare kikar vi närmare på ditt anställningsavtal, som anses innefatta en lojalitetsplikt, utan att det direkt framgår.

Vi kikar även närmare på lagen om offentlig anställning (LOA).

Vi kommer även att i viss mån beröra aktuella rättsfall.

Lojalitetsplikten anses följa av anställningsavtalet och är sträng

Lojalitetsplikten är vad man kallar en dold klausul, vilken ingår i ditt anställningsavtal även om det inte explicit framgår.

I den ingår bland annat att du inte får ha några bisysslor som kan skada arbetsgivarens förtroende för dig eller omgivningens förtroende för din arbetsgivare (7 § LOA).

Plikten är utsträckt till att omfatta ageranden även utanför arbetstid, exempelvis som i det här fallet där du utbildar dig till medium på fritiden.

Går att ifrågasätta om det du gör är att betrakta som en bisyssla

En bisyssla är i princip allt som en anställd tillfälligt eller permanent ägnar sig åt vid sidan av sin anställning och som inte kan hänföras till privatlivet.

Just i det här fallet skulle vi eventuellt kunna tala om en hobby, men mycket talar i och för sig för att du kommer att vilja nyttja din certifiering som medium, vilket får anses tippa över vågskålen till vad som anses vara en bisyssla.

Åtminstone tror jag att det kan vara svårt att vinna framgång enbart på den grund att det inte skulle röra sig om en bisyssla.

Regionen kan tvinga dig att sluta med din bisyssla

I ett rättsfall (AD 2012 nr 25) uppkom frågan om en arbetstagares bisyssla på fritiden kunde anses skada omgivningens förtroende för arbetsgivaren, vilket regionen nu gör gällande att din fritidssyssla också gör.

I rättsfallet handlade det om en rektor på en gymnasieskola som figurerade på Facebook i sammanhang av sexuell natur, vilket väckte stor medial uppmärksamhet. Facebook-sidan hade också en tydlig koppling till skolverksamheten. Arbetsdomstolen fann att agerandet inte var förtroendeskadligt för arbetsgivaren med hänsyn till att det måste anses vara rektorns personliga frihet att uttrycka sig själv på sin fritid.

Jag har därför personligen väldigt svårt att se att din fritidssyssla i det här fallet skulle påverka omgivningens förtroende för din arbetsgivare i sådan utsträckning att du skulle kunna tvingas upphöra med den, särskilt eftersom du själv uppger att du inte låter din fritidssyssla få någon inverkan på ditt dagliga arbete.

För att sätta saker i perspektiv bör dock nämnas att det kan vara tillräckligt att förtroendet kan undergrävas pga. bisysslans blotta existens. En helhetsbedömning måste därför göras från fall till fall och jag har ingen helhetsbild (AD 2014 nr 45).

Däremot är lagen tydlig i det avseendet att det är din arbetsgivare som beslutar att du måste upphöra med en förtroendeskadlig bisyssla. Vad jag säger spelar därför i princip ingen roll i sammanhanget (7c § LOA).

Du kan däremot överklaga beslutet hos domstol

Om du anser att beslutet är felaktigt kan du överklaga din arbetsgivares beslut hos domstol, som då har möjlighet att upphäva det (37 § LOA).

Slutsats

Din arbetsgivare kan tvinga dig att upphöra med vad de anser vara en förtroendeskadlig bisyssla. Däremot kan du senare överklaga beslutet hos domstol.

Mina råd

Innan du tar saken vidare till domstol bör du tala med arbetsgivaren om en eventuell mellanväg för hur ni kan bli nöjda båda två.

Fråga vad det är som oroar arbetsgivaren och se om du kan stilla hans eller hennes oro genom att säga hur du har tänkt använda dig av certifieringen som medium och i vilken utsträckning det kan tänkas påverka din arbetsgivare.

Ett smart råd är dock alltid att följa arbetsgivarens anvisningar och ta striden därefter, i stället för att ta den direkt.

Jag hoppas att det löser sig för dig och önskar dig lycka till med din certifiering.

God jul!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare