FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/12/2018

Kan arbetsgivaren kräva tillbaka felaktigt utbetald lön?

Behöver guidning - Började en anställning i April 2018, den 9 juni 2018 blev jag sjukskriven 100%. Slutligen blev jag sjukskriven i väntan på utredning hos läkare fram till 31 september 2018. Arbetsgivaren bad mig komma in på möte den 4 september och informerade mig om att jag är uppsagd och att provanställningen avslutas 4 oktober (en månads varsel).

Under denna tid och en tid efter får jag flertalet lönespecifikationer från Visma (företagets redovisningsbyrå) som är nollade pga sjukfrånvaro m.m. I slutet av september (samma månad jag sades upp) kommer en liten utbetalning på ca. 6000:- från arbetsgivaren. Jag tar för givet att detta är en slututbetalning av innestående arbetad tid, provision ex. Ser inget konstigt i det och det står inget rent specificerat i utbetalningen om vad det är.

Nu i december kommer plötsligt ett krav på återbetalning av dessa ca. 6000:-. Jag bestrider detta krav då jag anser det vara felaktigt. Jag ser ingen anledning till att jag är skyldig företaget att återbetala denna utbetalning.

Men jag behöver hjälp och vägledning om hur jag skall tackla detta vidare. Jag har inledningsvis bestridit fakturan (återkravet) för att visa min bestämda ståndpunkt i ärendet.

Snälla hjälp mig!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Just i det här fallet finns det ingen tillämplig lag att falla tillbaka på, utan vi får istället se till vad som framkommit i tidigare rättsfall.

Huvudregeln är att beloppet ska återbetalas, men det finns undantag

Enligt principen condictio indebiti är huvudregeln att felaktigt utbetald lön ska återbetalas till arbetsgivaren.

Undantagen från huvudregeln tar fasta på om arbetstagaren som mottagit beloppet vid tillfället varit i god tro om den felaktiga utbetalningen och om arbetstagaren hunnit inrätta sig efter den felaktiga utbetalningen eller inte.

Förmodligen god tro

Utifrån omständigheterna i din fråga kan jag tycka att det låter sannolikt att du varit i god tro om den felaktiga utbetalningen.

Det har först och främst rört sig om ett mindre belopp som inte i sig är iögonfallande.

Däremot har flera tidigare lönespecifikationer varit nollade på grund av sjukfrånvaro, vilket skulle kunnat påkalla mottagarens uppmärksamhet, även om beloppet var mindre.

Samtidigt har utbetalningen skett i samband med att du sades upp från din anställning. En slutreglering brukar visserligen komma först månaden efter det att din anställning upphört, men jag ställer mig tveksam till att okunskap på just denna punkt skulle fälla din goda tro.

Tveksamt om du hunnit inrätta dig efter utbetalningen

Utifrån omständigheterna i frågan framgår det inte om du hunnit nyttja pengarna eller planerat att nyttja pengarna innan det att din arbetsgivare kontaktat dig om det inträffade.

Hade du redan hunnit nyttja eller planerat att nyttja pengarna genom att ha bokat en resa eller liknande när arbetsgivaren kontaktade dig bör du anses ha inrättat dig efter utbetalningen. Då ska du inte behöva tillbaka, förutsatt givetvis att du inte visste att utbetalningen var felaktig.

Om det är så att du har pengarna sparade på ett konto eller liknande bör du inte anses ha hunnit inrättat dig efter utbetalningen och ska då som regel återbetala beloppet.

Det är visserligen sannolikt att du har hunnit inrätta dig efter betalningen, eftersom det rör sig om en mindre summa och arbetsgivaren dröjt närmare fyra månader innan de kontaktat dig.

Mitt råd

Jag kan föra fram argument för båda sidor och jag har inte fullständiga uppgifter för att fullt ut kunna göra en bedömning av vad jag tycker att du ska göra.

Om du vid tiden för utbetalningen verkligen inte visste att den var felaktig och du har hunnit nyttja pengarna tycker jag att du ska stå på dig. Annars bör du återbetala pengarna.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig helg och hoppas att det löser sig!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare