FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/12/2020

Kan arbetsgivaren kräva återbetalning? (condictio indebiti)

Hej! Föredetta Arbetsgivare har betalat in lön på mitt konto och har skickat en faktura där de kräver fulla bruttolönen tillbaka. Min fråga är har arbetsgivaren rätt i att kräva att jag ska betala bruttolönen tillbaka?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din arbetsgivare felaktigt (av misstag) betalat ut ett penningbelopp som du egentligen inte ska ha, har en misstagsbetalning skett (condictio indebiti). Huvudregeln är då att betalningen ska gå åter. Du är därför skyldig att betala tillbaka din arbetsgivare det erhållna beloppet om det är en misstagsbetalning.

Det finns dock undantag då mottagaren har rätt att behålla pengarna. Du har rätt att behålla beloppet om din arbetsgivare hade för avsikt att betala dig det erhållna beloppet. Du har också rätt att behålla beloppet om arbetsgivaren trodde sig vara betalningsskyldig eller också om du var i god tro och inrättat dig efter betalningen. Om du insåg eller borde ha insett att betalningen var en misstagsbetalning har du inte varit i god tro. Om du inte insåg eller borde ha insett att betalningen var en misstagsbetalning har du varit i god tro. Att du har inrättat dig efter betalningen innebär att du i viss mån har förbrukat pengarna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare