FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/01/2015

Kan arbetsgivaren ge mig en varning om jag är försenad?

Hej, min arbetsgivare har klagat på att jag ibland har kommit för sent. Han ordnade ett möte med en högre chef och talade där med henne om att jag ibland kommit sent. Han slutar mötet med att säga till mig att han om några månader kommer att se efter i "kom och gå rapporterna" om jag har kommit i tid under perioden.

Vi har flextid på arbetsplatsen. Jag har inte ofta överskridit den tidsrymden vad jag vet. Däremot kan nog arbetsgivaren hävda att detta att jag ibland kommit sent är till besvär för de människor som jag möter i mitt arbete och som har fått vänta en stund på mig.

Betyder detta att jag nu fått en varning och att jag i förlängningen riskerar att bli avskedad?

Är det riktigt att utdela en sådan varning iom att jag har ett flextidsavtal?

Om det inte är riktigt- hur kan jag gå tillväga för att "ta bort den"

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Rent generellt är en arbetstagare ansvarig för att komma i tid till sitt arbete, han eller hon ska stå till sin arbetsgivares förfogande enligt de arbetstider som avtalats. Vid upprepad frånvaro eller försening måste arbetsgivaren, som enligt lag har rätt att leda och fördela arbetet, kunna ingripa. Med andra ord har din arbetsgivare rätt att ge dig en varning om han upplever att du inte sköter ditt arbete.

I extrema fall kan arbetsgivaren också ha rätt att ifrågasätta om anställningen ska fortsätta. För att det ska finnas grund för en uppsägning måste det emellertid röra sig om upprepade fall av olovlig frånvaro där arbetstagaren inte bättrat sig trots tydliga varningar ifrån arbetsgivaren. Kort sagt måste arbetstagaren systematiskt ha misskött arbetstiderna. I tidigare rättsfall har Arbetsdomstolen uttryckt att det ska handla om att arbetstagaren, utan giltigt skäl, avhåller sig ifrån arbetet en inte obetydlig tid på ett sätt som tyder på nonchalans från arbetstagarens sida.

Vad jag förstår av din fråga har du och arbetsgivaren haft olika syn på hur flextiden egentligen fungerar. Mitt råd till dig är att du talar om för din chef hur du uppfattat arbetstiderna och förklarar att dina förseningar delvis beror på att du utnyttjat flextiden på ett sätt som du trodde var okej. Känner du att du behöver stöd i kontakten med din arbetsgivare kan det vara en god idé att kontakta ditt fack.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare