Kan arbetsgivare omplacera en arbetstagare som en form av bestraffning?

Hej,

En närstående till mig arbetar på ett företag där ledningen trycker ner anställda genom en grov hierarki. Hen har pratat med närstående och kollegor om detta på grund av att hen mått dåligt. Ledningen har nu fått reda på det, ser det som att hen har pratat "skit" och säger att förtroendet är förbrukat. Företaget kommer därför degradera hen från Utesäljare till Innesäljare vilket innebär en löneminskning, indrag av tjänstebil och mobiltelefon. Är den här typen av bestraffning något man får göra som ledning för ett "förtroende är förbrukat"? Vad kan min närstående göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Du nämner inget specifikt om hur eller på vilket sätt ledningen på företaget trycker ner de anställda. Varför det spelar roll är för att om det är på ett sådant sätt att det skulle vara på ett sådant sätt att det missförhållandet innebär brott med fängelse i straffskalan, eller om det "bara" rör sig om en dålig arbetsmiljö och kultur på företaget. Jag kommer därför endast kunna ge generella svar och råd.

Om din närstående blivit nedtryckt på ett sådant sätt att det anses som diskriminering eller straffbart på annat sätt, kan omplaceringen och den där med uppkomna löneminskningen ses som en repressalie. Det är ungefär detsamma som ett straff, och är otillåtet (4 § Lag (2016:749) om särskilt skydd mot repressalier för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden).

Om det rör sig om (juridiskt) mildare nedtryckning kan det ändå vara en otillåten omplacering, eftersom en omplacering av personliga skäl kräver godtagbara skäl. Med personliga skäl menas egentligen allt som inte handlar om att arbetsgivaren behöver göra omplaceringar/uppsägningar med anledning av arbetsbrist på företaget. Eftersom arbetsgivaren själv nämner att omplaceringen är en följd av bristande förtroende rör det sig om personliga skäl, och för det krävs som sagt godtagbara skäl. Exempel på vad godtagbara skäl kan vara är allvarliga samarbetssvårigheter, allvarliga konflikter m.m. Regeln om att ingripande omplaceringar kräver godtagbara skäl kallas för bastubadarprincipen, och är en följd av ett gammalt rättsfall (AD 1978 nr 89) och som numera utgör en arbetsrättslig grundprincip.

Om din närstående är fackligt ansluten rekommenderar jag hen att kontakta facket för att söka rådgivning och stöd.

Hoppas att ni båda fått svar på frågan, och lycka till.

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare