Kan arbetsgivare kräva skadestånd när arbetstagaren vägrar arbeta?

En person över 18 år har tecknat ett anställningsavtal som innebär en tidsbegränsad anställning om 1 månad.

Strax efter att personen tecknat avtalet så ångrar sig personen och vill inte genomföra anställningen.

Lönen är provisionsbaserad, dvs ej någon fast lön. Lönen har dock reglerats mycket tydligt i anställningsavtalet.

Kan vi som arbetsgivare kräva någon form av ekonomisk ersättning för att personen ej vill fullfölja sitt åtagande?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Huvudregel är att avtal skall hållas, och när en part inte presterar i enlighet med avtalet föreligger ett avtalsbrott. När en avtalspart begår ett avtalsbrott har motparten i regel rätt att göra eventuella påföljder gällande. Skadestånd har till syfte att ersätta skadelidande i samma ekonomiska position som om avtalsbrottet aldrig hade skett. Den som lider skada till följd av ett avtalsbrott har således en rätt att få ersättning för hela sin skada, såvida skadan kan bevisas.

I ert fall föreligger ett juridiskt bindande avtal och därmed kan inte den nyblivne arbetstagaren ångra sig hur som helst. Den avtalade uppsägningstiden gäller, men eftersom arbetstagaren inte alls vill genomföra anställningen har ett avtalsbrott begåtts. Ni kan således kräva ekonomisk ersättning för att er avtalspart inte fullföljer sitt åtagande. För att skadestånd ska bli aktuellt ska ni emellertid kunna visa att ekonomisk skada uppstått till följd av avtalsbrottet; exempelvis utebliven vinst.

Behöver ni mer rådgivning kan ni ringa oss på 08-533 300 04 mån-fre kl. 10-16. Jag rekommenderar er att vända er till våra erfarna jurister på Lawline för ytterligare hjälp med en eventuell skadeståndstalan. Ni kan boka tid här.

Med vänliga hälsningar,

Michella Lina SaidRådgivare