FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/06/2018

Kan arbetsgivare bestämma arbetstider utan två veckors förvarning?

Hej,

Jag är fastanställd på 80% med ett 8 veckor rullande schema.

I detta schema så har vi vissa dagar (ca 25% av schemat) som kallas för W-dagar. Här kan företaget sätta vilken tjänst och tider som dom vill.

Vi får ofta inte reda på hur vi ska jobba på dessa W-dagar för än dagen innan.

Trodde man skulle veta ett schema iaf 2 veckor i förbäg som fastanställd.

Är detta lagligt? Man kan ju inte planera något i livet

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dit till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i arbetstidslagen (ATL).

Arbetsgivarens bestämmande av arbetstider

Arbetstagaren har en omfattande arbetsskyldighet och arbetsgivaren har en stor möjlighet att planera arbetet på arbetsplatsen.

Det är arbetsgivaren som ensidigt bestämmer arbetstidens förläggning, men det måste ske inom gränserna för arbetstidslagen (jag återkommer till detta nedan).

För att se om arbetstagaren är arbetsskyldig under vissa arbetstider kollas ofta i kollektivavtalet, om det finns ett sådant, och ser hur detta är reglerat där.

Arbetsdomstolen har uttalat att arbetsgivaren inte har en obegränsad rätt att ändra arbetstidsförhållandena (AD 1979 nr 66). Det finns alltså gränser men de är långt bort.

Besked två veckor i förtid

Arbetsgivaren ska lämna besked till arbetstagarna om ändringar av den ordinarie arbetstidens förläggning minst två veckor i förväg. Ett sånt besked får dock lämnas kortare än två veckor i förväg om det krävs på grund av verksamhetens art eller om det är på grund av något som inte kunnat förutses (ATL 12 §).

Själva syftet med denna regel är att ge vissa utsatta grupper, främst deltidsanställda inom exempelvis detaljhandeln eller hotell- och restaurangbranschen, rimliga möjligheter planera sin arbetsfria tid. Även om du inte är deltidsanställd så innebär dessa W-dagar att du inte kan planera tiden som du inte arbetar.

Då jag inte vet något om själva arbetet kan jag inte säga om undantaget på ett kortare besked är tillämpligt i just ditt fall. Undantaget kan vara tillämpligt om exempelvis verksamhetens art är av den arten att det inte är meningsfullt att upprätta ett arbetstidsschema för W-dagarna eftersom att din arbetsgivare så gott som dagligen behöver göra ändringar i schemat. Det kan mycket väl vara så, men i fortsättningen kommer jag utgå från att undantaget inte är tillämpligt.

Finns det kollektivavtal?

Om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen som slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation kan detta innehålla andra bestämmelser än den regeln jag precis skrivit om (ATL 3 § första stycket).

Arbetstidslagen gäller inte i vissa fall

Det finns ett antal situationer där lagen inte är tillämplig, vilket betyder att du inte skyddas av dess regler. Dessa situationer är följande:

1. Det rör sig om arbete som är under sådana förhållande att det inte kan anses vara arbetsgivarens uppgift att vaka över hur arbetet är ordnat,

2. arbetstagaren har företagsledande eller liknande ställning, eller då arbetstagaren själv har förtroende att disponera sin arbetstid,

3. arbetet utförs i arbetsgivarens hushåll,

4. det rör sig om fartygsarbete.
(ATL 2 §).

Min bedömning av din situation

Arbetsgivaren har en vidsträckt rätt att bestämma hur arbetstiderna ska förläggas. Däremot så måste arbetsgivaren meddela om ändringar två veckor i förväg enligt arbetstidslagen (som jag nämnt kan det dock finnas undantag från detta). Frågan är däremot om detta kan ses som en ändring av arbetstider eftersom det är meningen att schemat ska innehålla dessa W-dagar. Rör det sig om en ändring av arbetstiderna ska det meddelas två veckor i förväg, men om det inte rör sig om en ändring är rättsläget oklart.

Jag råder dig därför till att först och främst kontakta ett eventuellt fackförbund. Det kan också vara en god idé att påtala detta för din arbetsgivare och förklara hur detta påverkar arbetstagarnas möjlighet att planera sin fritid.

Jag hoppas mitt svar varit till vägledning. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare