Kan anhöriga motsätta sig mot en demensutredning?

Har sjukvården rätt att göra en demensutredning om två av tre anhöriga motsätter sig detta med anledningen att det är påfrestande för den det gäller? Personen är 89 år.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I första hand gäller för alla typer av läkarbesök och mottagningar att vem som helst själv får avgöra om man vill genomföra en utredning av en sjukdom. Om personen i ditt fall vill genomgå en gäller alltså att den personens vilja sätts i första hand. Även om tanken på en demensutredning kan kännas svår, är det viktigt att den som ska undersökas redan i förväg får klart för sig vad undersökningen gäller. Om du som närstående känner dig orolig för personen i fråga är det bra om ni kan prata er emellan och du kan förklara hur du känner. Detta innebär också att ingen kan tvingas av sjukvården att genomgå en utredning utan det är i första hand personen själv som ska bestämma det. Om sjukvården rekommenderar en utredning eftersom det finns behandling som kan lindra symtomen vid demens är det viktigt att genomgå en utredning om man har problem med minnet och tänkandet.

Min rekommendation är att du vänder dig direkt till sjukvården och att ni alla tillsammans kan komma överens vad som är det bästa för den personen som utredningen gäller.

Hoppas du fått svar på din fråga, om inte får du gärna skicka in en ny!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare