Kan äktenskapsförord göra huset till enskild egendom?

Hejsan!

Jag o min sambo ska gifta oss i sommar. Vi har ett gemensamt barn sen har jag ett barn sedan tidigare o han två. Vi äger ett hus tillsammans. I vårt äktenskapsförord vi ska skriva inom kort så vill vi få fram vad som händer med den ena om den andra dör. Om han tex går bort får jag då bo kvar i huset med vår son el kan hans tidigare barn köpa ut mig o på så sätt sätta mig o barnen jag fött på gatan?

Man borde väl kunna skriva nått som förhindrar det om det nu fungerar så. Hoppas du förstår vad jag vill få fram.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Wow, grattis till det kommande giftermålet!

Jag ska försöka hjälpa dig med ett svar nedan och är det något du känner att jag kanske har missförstått så är du välkommen in med en ny fråga!

Tillämpligt lagrum

3 kap. Ärvdabalken (ÄB)

Vad gäller?

När den ena av makarna avlider görs en så kallad bodelning i vilken makarnas giftorättsgods (makarnas gemensamma egendom) delas lika. Bodelningen kan även innebära fastighet/-er. Makarna kan komma runt detta genom att upprätta ett äktenskapsförord som innebär att t.ex. fastigheten utgör enskild egendom (motsats till giftorättsgods) till någon av makarna. Denna enskilda egendomen kommer då inte att ingå i bodelningen.

Om ni t.ex. gör er fastighet till enskild egendom genom ert äktenskapsförord så kommer den ena av er (som överlever den andre) att kunna bo kvar där om huset är dennes enskilda egendom.

Om det, motsatsvis, blir så att huset inte kommer att kategoriseras som enskild egendom utan som giftorättsgods, så kommer huset att ingå i bodelningen i vilken den avlidnes särkullbarn (barn från tidigare förhållande) kommer ha rätt till en del av den avlidnes arv, enligt 3 kap. 1 § ÄB.

Slutsats

Jag föreslår att ni gör huset till enskild egendom i ert äktenskapsförord. Om du vill ha mer hjälp med detta (eller med äktenskapsförord överlag) vill jag tipsa om vår betaltjänst här på Lawline.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare