Kallt i lägenheten?

Vad gäller om brf-lägenhet är för kall. Alla boende klagar över rumstemp på 20C eller lägre?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den rekommenderade lufttemperaturen enligt Folkhälsomyndigheten för både bostadsrätter och hyresrätter är 20 till 23 grader. En lufttemperatur under 18 grader är att anse som en olägenhet för människors hälsa, men redan vid situationer där temperaturen sjunker under 20 grader är det fastighetsägarens skyldighet att undersöka varför temperaturen är låg.

Om ni upplever att det är kallt i lägenheterna uppmanar jag er att göra en felanmälan till styrelsen i er bostadsrättsförening så fort som möjligt. En felanmälan är av betydelse dels för att problemet ska kunna åtgärdas och dels för att ni i framtiden har uppgifter som kan ligga till grund för en eventuell hyresreducering. Vid en felanmälan ska styrelsen i din bostadsrättsförening utreda hur kallt det är i lägenheten och åtgärda eventuella uppkomna problem. Om de nekar till utredningen kan ni vända er till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i er kommun. De kommer hjälpa er och uppmana värden att undersöka problemet samt uppmana till eventuella åtgärder.

Nämnas bör dock att man ibland får ha lite tålamod då det i övergången mellan höst/vinter kan ta ett tag innan värmesystemen sätter igång. Självklart ska man dock inte acceptera att det är kallt i mer än en vecka.

Jag hoppas att jag kunde bringa en viss klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare