Kallelse till polisen

Hej

Jag har fått brev att inställa mig på polisstation datum,tid,vem. Men det står inte varför jag ska inställa mig, varför gör det inte det undrar jag då ?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förstår att det kan kännas skrämmande att få ett brev från polisen med instruktioner om att du ska inställa dig till polisstationen utan att få veta vad det handlar om.

Nu vet jag inte om det stod något mer i brevet du fick, men rimligtvis är du kallad till ett förhör. Detta kan ske antingen om du är misstänkt, alternativt att du kallas som vittne till ett brott som har skett. Att brevet inte specificerar vad ärendet gäller är väldigt vanligt, och det finns inget krav på att polisen ska informera om detta innan. Är du misstänkt för brott krävs det inte heller att det meddelas i kallelsen. Den som utreds har däremot rätt att bli underrättad om att denne är misstänkt för brott vid det första förhörstillfället efter det att misstanken stärkts under förundersökningens gång (23 kap. 18 § RB).

Som utgångspunkt ska uppgifter om vad förhöret gäller lämnas ut i kallelsen, däremot kan polisen besluta att inte göra detta efter en avvägning om vad som är lämpligast i det enskilda fallet. Anledningar till detta kan vara att inte skada en pågående utredning genom att den misstänkte kan komma att undanröja bevis eller att påverka målsäganden.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare