Kallelse till förhör, vittne eller brottsmisstänkt?

Hej!

Jag fick hem ett brev och blev kallad till förhör som misstänkt för att brott, men att jag måste ringa in och boka tid för ett förhör?

Är jag kallad som vittne eller en som gjort ett brott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline för din fråga!

Om det står i brevet att du är kallad till förhör för att du är misstänkt för brott, så är det nog en brottsmisstänkt du är kallad som. Det är även något du kommer få kännedom om när du kommer till förhöret. När du ringer och bokar tid kan du även dubbelkolla med polisen om det stämmer att du är kallad till förhöret för att du är misstänkt för ett brott.

Beroende på vilket brott du är misstänkt för kan det även vara så att du har rätt till en offentlig försvarare (försvarsadvokat), det är också något du bör fråga polisen om. Du kan tilldelas en försvarsadvokat i de fall som du är misstänkt för ett allvarligare brott med en möjlig straffpåföljd på minst 6 månader. Du kan också ha rätt till en försvarsadvokat i dessa fall:

- Om du är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen om brottet,
- Om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som skall väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening, eller
- Om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till dina personliga förhållanden eller till vad målet rör.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare