Kallad till förhör. Vad gäller nu?

Hej

Jag fick ett samtal och blev kallad till polisen för förhör då någon anklagar mig för våldtäkt för sex år sen. Jag har aldrig begått ett brott och aldrig tänkt i sådana banor. Jag håller på och ta min examen och detta händer nu. Brukar polisen kalla till förhör på förundersökningar? Vad kan detta handla om. Jag sitter och har panik hemma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline. Preskriptionstiden för våldtäkt är tio år varför du fortfarande kan åtalas för ett påstått brott begånget för sex år sen. Vad du misstänks för kommer mer konkret att förklaras i samband med förhöret. Brottets allvarlighet är även sådant att du kan begära försvarare, vilken huvudregel bekostas med allmänna medel. För att ditt förhör med polisen och eventuell vidare process ska bli så rättvis som möjlig är min starka rekommendation att du begär att få ha en försvarare närvarande redan vid första förhöret. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare