FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/03/2022

Juridisk definitionen av begreppet väg

Vad är definitionen på begreppet väg?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Väg begreppet är i lag definierat som antingen en allmän väg eller enskild väg. Jag kommer därför i mitt svar särskilja dessa och definiera de var för sig.

Allmän väg

Allmän väg regleras i Väglag och är väg som har blivit uppställda av det allmänna såsom kommuner, regioner och staten (1 § Väglag). Till allmän väg hör vägbanan och övriga väganordningar (2 § Väglag). Vad som här definieras som väganordningar är anordningar som stadigvarande behövs för vägens bestånd, drift eller brukande och som har kommit till stånd genom vägägarens försorg eller överlåtits till vägägaren (2 § andra stycket Väglag). I förarbetena har exempelvis diken, rastplatser, parkeringsplatser, stängsel, trafikljus, belysning, färjleder och hållplatser räknas in, men denna lista är inte uttömmande. Väg begreppet kan med det sagt sägas utgöra allt som har med vägen att göra och som vägägaren har satt dit eller tagit över.

Enskild väg

Enskild väg regleras i Anläggningslagen och definieras som väg som har blivit uppställd av en eller flera enskilda fastighetsägare som har till syfte att tillgodose ett stadigvarande ändamål av betydelse (1 § anläggningslag). Lagen ger ingen vidare definition på just väg begreppet så jag utgår ifrån att samma definition som återfinns i väglagen gäller på enskild väg också.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare