FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/04/2020

Jobba utan lön

Hej!

En konstig fråga. Om jag blir permitterad 80% från mitt jobb, behöver jag ju i praktiken endast vara ca 1 dag/veckan på jobbet (är anställd 100% och tillsvidare). Men om jag VILL jobba mer, och min arbetsgivare godkänner det, är det lagligt?

Tex, jag vill jobba 2 dagar/veckan. Men är fortfarande permitterad 80%. Jag jobbar ju då "gratis" mot min arbetsgivare 1 dag/veckan. Men det sker på mitt eget initiativ och absolut inget tvång från arbetsgivaren.

Det är väl inte olagligt att jobba gratis på eget initiativ?

Hittar inte svaret på min fråga någonstans på internet. Kan tänka mig att det inte är så vanligt att folk vill jobba mer än vad dom behöver.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att du som arbetstagare ska få betalt för den tiden du arbetar. Att jobba gratis på det sättet du beskriver regleras inte i lag. Det borde således inte vara några problem, att i den här aktuella situationen, frivilligt jobba mer än du får betalt för.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare