JB 12:5, hyresgästs rätt att säga upp hyresavtal om bostad

Jag har hyrt ut min hyresrätt i andra hand och skrivit sexmånaderskontrakt eftersom jag planerade att resa till Filippinerna sexmånader. Vilket jag också har gjort. Kontraktet är skrivet utifrån en standardmall från internet för andrahandsuthyrning, gällande from 1/1 2014 tom 1/7 2014 dvs 6 mån. Jag befinner mig nu på Filippinerna och den 28/1 får jag ett e-mail från hyresgästen där han säger att han vill säga upp kontraktet eftersom han hittat ett jobb på Västkusten. Han påstår att han har rätt att säga upp vårt kontrakt , med tre månaders uppsägningstid (kap. 12 §5, första stycket i hyreslagen) trots att det inte står något om uppsägning av kontraktet i vårt kontrakt. Min fråga lyder : Har han rätt till detta ? Mvh

Lawline svarar

Hej, och för din fråga!

Den regel som din hyresgäst åberopar är giltig, och behöver inte stå med i ert kontrakt. Detta följer av JB 12:1 st. 5 som stadgar att inga villkor som är sämre för hyresgästen än de som finns i hyreslagen (kap. 12 JB) kan göras gällande. Alltså blir den minimitid som JB 12:5 stadgar det som gäller i ert fall, och detta gäller oavsett att kontraktet skulle löpa på bestämd tid.

Hoppas att svaret inte är alltför nedslående.

Vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare