Jämkning av äktenskapsförord

Hej.

Jag och min fru har varit gifta i ca 7 år nu och ska skiljas. vi skrev äktenskaps förord då vi köpte huset och det står på henne,hon är alltså ensam ägare. Har jag rätt att kräva någonting nu efter dessa år då jag renoverat huset och lagt ner en massa jobb på att öka värdet på huset,samt varit med och betalat av huslån och amorteringar. kan jag ställas på bar backe så att säga? Kan man hävda någon som helst regel? Kompensation/skevdelning? Eller ses detta som om jag ungefär betalat hyra?

Mvh Micke

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Äktenskapsförordets bindande verkan
Du och din fru har ingått ett äktenskapsförord enligt 7 kap 2-3 § om att ert gemensamma hus ska tillhöra din frus enskilda egendom. I 7 kap 3 § redogörs formkraven för att ett äktenskapsförord ska ha giltig verkan. Det ska vara skriftligt och undertecknat av ber båda. Vidare ska det ha registrerats hos Skatteverket. Om samtliga krav är uppfyllda är förordet bindande och huset tillhör din frus enskilda egendom. Resultatet blir att huset inte ingår i er bodelning.

Skevdelning
I din fråga undrar du huruvida det finns möjlighet till kompensation eller skevdelning. Det som kan komma på tal är i sådant fall jämkning av ert äktenskapsförord. Jämkning av äktenskapsförord behandlas i 12 kap 3 §. Bestämmelsen tar sikte på sådana villkor som anses oskäliga i äktenskapsförordet med hänsyn till:
1. förordets innehåll,
2. omständigheterna i övrigt vid förordets tillkomst,
3. senare inträffade förhållanden samt,
4. omständigheter i övrigt.

Enligt förarbetena ska det ske en försiktig tillämpning av denna jämkningsmöjlighet. Vid en bedömning huruvida ett förord är oskäligt ska avgöras efter en helhetsbedömning av samtliga omständigheter. Som exempel tar förarbetena upp utvecklingen av makarnas förmögenhetsbild och makarnas inbördes ekonomiska relationer. Vidare är det väldigt få rättsfall från Högsta Domstolen på det här området.

Med detta sagt är det väldigt svårt att dra en slutsats kring dina möjligheter till att få till en jämkning. Även om du har renoverat huset, betalt av huslån/amorteringar kan det finnas flera andra faktorer som spelar in. För att gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig därför att kontakta en bodelningsförrättare som kan göra en helhetsbedömning.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare