FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet07/12/2018

Jag vill hyra ut en del av min fastighet till ett gym men det strider mot detaljplanen, kan jag få bygglov ändå på något vis?

Hej!

Vi har startat ett företag och köpt en industritomt i Huddinge. Det tilltänkta huset är i 2 plan. På plan 1 vill en järnaffär hyra vilket ej strider mot detaljplanen. På plan 2 vill ett gym hyra. Detta strider dock mot detaljplanen som bara medger kontor, småindustri och handel med skrymmande varor. Vi tänkte nu söka bygglov för denna byggnad med gym på övervåningen. Jag har tidigare besökt Huddinge Kommun för att höra om gymmet blir ett problem att få beviljat bygglov för. Kommunen har inget direkt svar utan svarade att är verksamheten samhällsnyttig så kan det gå. Har ni som jurister något tips hur man kan bemöta eventuella juridiska problem som kan dyka upp i bygglovsprocessen? Är det idè att vara proaktiv på något sätt? Är det en mindre avvikelse från detaljplanen? Blir bygglovet ej beviljat, kan man då överklaga beslutet och isåfall till vem?

Kan det vara idè att ta hjälp av en jurist och isåfall i vilket skede av processen?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Eftersom din fråga handlar om bygglov finns tillämpliga regler i plan- och bygglagen (PBL). Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur du ska gå tillväga för att kunna hyra ut plan 2 i din fastighet till ett gym. Jag tolkar också din fråga som att du vill veta hur du kan gå tillväga för att eventuellt överklaga om du får ett nekande beslut.

Vilken typ av bygglov är aktuellt i ditt fall?
Eftersom du vill använda din fastighet till ett gym, vilket den inte använts till tidigare, så är det "bygglov för ändring av byggnad" (som inte är tillbyggnad) som är aktuellt i ditt fall. (9 kap 2§ tredje punkten)

För att ett sådant bygglov ska beviljas är utgångspunkten att åtgärden som ska genomföras på byggnaden inte strider mot detaljplanen. (9 kap 30§) Utifrån din beskrivning skulle åtgärden troligen strida mot detaljplanen. Det finns dock vissa undantag från detta vilket jag går igenom nedan.

Kan du ändå beviljas bygglov?
Tre undantag som skulle kunna vara aktuella i ditt fall är:

1. "Bygglov kan beviljas om åtgärden är förenlig med detaljplanens eller områdesbestämmelsens syfte och åtgärden är en mindre avvikelse…" (9 kap 31b§)

Betydelsen av "förenlig med detaljplanens eller områdsbestämmelsens syfte"
I detaljplaner och områdesbestämmelser finns det inte alltid ett uttryckt syfte det också finnas ett underförstått syfte i dem. I ditt fall ska det prövas om du kan göra om plan 2 till ett gym eller om det skulle strida mot syftet. Eftersom kommunen tidigare svarat att det skulle vara möjligt att genomföra ändringen om verksamheten är av samhällsnytta så skulle "samhällsnytta" kunna vara en del av syftet i detaljplanen och områdes-bestämmelserna. Om fallet är så är min spontana tanke att en argumentation för att ett gym medför samhällsnytta har goda chanser att nå framgång.

Innebörd av "mindre avvikelse"
Vad som räknas som mindre avvikelse bedöms också i från fall till fall eftersom omständigheterna kan variera. Den vägledning som finns för att fatta beslut är att hänsyn ska tas till att miljöns karaktär inte ska förändras i allt för stor utsträckning och att åtgärden inte ska vara en allt för stor olägenhet för omgivningen. Exempelvis skulle ljudnivån på gymmet eventuellt kunna vara en faktor som påverkar den här bedömningen.

2. Bygglov ska beviljas om det tidigare beviljats, trots en avvikelse från detaljplanen (9 kap 31d§)

3. Bygglov kan beviljas genom att kommunen kan minska bygglovsplikten. Det är dock upp till kommunen att bedöma i från fall till fall. (9kap 7§)

Sammanfattningsvis är dessa undantag möjligheter som finns för att du skulle kunna få bygglov, trots att åtgärden eventuellt skulle strida mot detaljplanen. Om inget av dessa undantag accepteras av kommunen är det fortfarande inte helt kört för dig. Isåfall kan du istället begära en ändring av detaljplanen.

Vad gäller för överklagan av ett beslut?
Ett beslut får överklagas av den person som beslutet angår om beslutet gått personen emot. Detta innebär att du och andra som berörs av beslutet på ett negativt sätt har tillåtelse att överklaga. Om din ansökan om bygglov inte skulle bli beviljad så överklagar du beslutet till länstyrelsen. (13 kap 3§)

Förslag på handlingsplan
- Kolla upp vad detaljplanen och områdesbestämmelserna i ditt område säger, vad är syftet med dem? Är exempelvis samhällsnytta syftet? Argumentera isåfall i din ansökan för att gymmet kommer medföra samhällsnytta.

- För att styrka att dina grannar inte har något emot din förändring i fastigheten så kan du genomföra en namninsamling från personer i området. Namninsamlingen skickar du sedan med som underlag när du begär bygglov.

- Skicka in din bygglovsansökan till byggnadsnämnden i din kommun. Din ansökan ska vara skriftlig och innehålla de uppgifter, ritningar och andra handlingar som kommunen behöver för att fatta beslutet. Det kan vara bra att veta om att i vissa kommuner kan ansökan genomföras på internet. Från att din ansökan är komplett ska du få ett svar av byggnadsnämnden inom max 20 veckor. Det kan givetvis gå snabbare än så.

När ett beslut tagits
Beviljas du bygglov så får dina grannar ett meddelande om det. De har därefter tre veckor på sig att överklaga beslutet om de upplever att de gått dem emot. Beslutet om bygglov publiceras också i post och inrikes tidningar och överklagandetiden är fyra veckor efter att beslutet publicerats där. Om du inte blir beviljad bygglov kan du överklaga ditt beslut till länsstyrelsen. Länstyrelsen kan då ändra kommunens beslut eller avslå din överklagan.

Ytterligare juridisk hjälp
Om du ska ta hjälp av en jurist eller inte och isåfall i vilket skede av processen är svårt för mig att svara på. Givetvis är det en fördel att ha juridisk hjälp när man ska upprätta handlingar som ligger till grund för ett beslut. Vill du ha ytterligare juridisk hjälp i din fråga kan du mejla mig på sandra.lundin@lawline.se så ska jag slussa vidare dig till en av våra jurister.

Sandra LundinRådgivare