Jag ska snart gifta mig: Hur viktigt är det med äktenskapsförord om man ännu inte har gemensamma barn? Är det något särskilt man ska tänka på? Om man vill att allt som man har fått ska bli enskild egendom, hur avgörs det vid ev tvist vilken egendom som av

Hej,

Jag gifter mig i år och har en fundering kring äktenskapsförord. Jag och min blivande man tjänar lika mycket, har ungefär lika mycket besparingar. Det mesta har vi köpt tillsammans och en del saker vi äger har var och en fått av t.ex. våra föräldrar. Vi äger ett hus tillsammans, har en bil som står på min sambo men inget annat stort av värde (ingen båt, lantställe osv). Vi har inga barn än. Hur viktigt är ett äktenskapsförord då? Är det något särskilt man ska tänka på? Om man vill att allt som man har fått ska bli enskild egendom, hur avgörs det vid ev tvist vilken egendom som avses? Måste allt specificeras så att det inte råder oklarheter huruvida en viss sak har getts i gåva till någon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln om man är gift är att makarnas egendom är giftorättsgods (7 kap. 1§ äktenskapsbalken, ÄktB). Det innebär att vid en eventuell skilsmässa eller dödsfall så är det giftorättsgodset som ska delas och således ska "allt" ingå i bodelningen. Det enda sätten för att egendom ska undanhållas/inte ingå i bodelning är att göra den till enskild egendom (7 kap. 2§ ÄktB). Egendom kan bara bli enskild genom att man t.ex. skriver ett äktenskapsförord eller via förordnande i testamente eller gåvobrev.

Är inget gåvobrev upprättat från era respektive föräldrar när dem gav gåvorna till dig respektive din sambo så är huvudregeln alltså att de är giftorättsgods och således ska ingå i en eventuell bodelning (antingen pga skilsmässa eller dödsfall).

Finns det ett gåvobrev men där det inte finns föreskrivet om att det ska vara enskild egendom så är det mot bakgrund av huvudregeln i äktenskapsbalken giftorättsgods. Det måste alltså uttryckligt stå i gåvobrevet att det ska vara enskild egendom för att också bli det.

Finns det inget gåvobrev eller att det saknas uppgift om att egendomen vid gåvans tillfälle ska vara enskild egendom så går detta att reglera via äktenskapsförord.

Hur viktigt är äktenskapsförord (om man inte har gemensamma barn)?

Allt beror ju på vad ni vill. Äktenskapsförord reglerar endast egendomen mellan er och vad som ska/inte ska ingå vid en eventuell bodelning.

Du skriver att ni inte har några barn än och då antar jag även att ingen av er har barn sedan tidigare (s.k. särkullbarn). Annars kan det också vara en anledning till att ha äktenskapsförord (t.ex. för att efterlevande make ska få sitta i orubbat bo).

Annars beror det helt på vilken typ av egendom ni har (jag ser att du skrivit upp ungefär hur det ser ut för er del). T.ex. så blir avkastning från enskild egendom, exempelvis utdelning på aktier, giftorättsgods om inget annat föreskrivits i samband med att egendomen gjordes enskild. Så detta kan ju vara bra att ha med sig om ni eventuellt skriver ett äktenskapsförord.

En annan sak är ju att makar inte ärver varandra. Detta går att reglera via ett testamente (s.k. inbördes testamente – om att den efterlevande ska få sitta i "orubbat bo").

Allt här beror helt på vad ni vill – om ni vill att era tillgångar ska vara uppdelade genom enskild egendom eller om ni vill att de ska vara giftorättsgods, som alltså påverkar hur mycket och vad som ska delas vid en eventuell skilsmässa eller dödsfall.

Om man vill att allt som man har fått ska bli enskild egendom, hur avgörs det vid ev tvist vilken egendom som avses? Måste allt specificeras så att det inte råder oklarheter huruvida en viss sak har getts i gåva till någon?

Se delvis början av svaret om att all egendom som huvudregel är giftorättsgods om inget annat finns angivet. Är egendomen inte gjord till enskild egendom så kommer den vid en tvist att bedömas som att den ingår i giftorättsgodset och är därmed inte undantaget bodelning. För att något ska kunna vara enskild egendom så måste man ju på något vis nämnda egendomen man tänkt sig inte ska ingå i giftorättsgodset och ju mer specifik man kan vara och göra detta, desto enklare är det att bedöma vid en eventuell tvist.

Kontakta gärna en av våra jurister om ni har fler funderingar kring äktenskapsförord eller om ni vill upprätta ett äktenskapsförord.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare