Jag har varit provanställd. Har jag rätt att få ersättning för semester då?

Semesterersättning, Jag har varit provanställd fr.o.m 1 Maj t.o.m 14 December 2018. Har Jag rätt att få ersättning för semester då? (efter avslutad anställning den 14 December?)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om semester finns i Semesterlagen (SemL). Jag utgår från att du inte haft någon semester eller fått någon semesterlön eller semesterersättning under tiden du har varit provanställd. Ibland betalar arbetsgivaren ut semesterersättning tillsammans med lönen varje månad. Det kan därför vara bra om du dubbelkollar i ditt avtal och på din lönespecifikation så det inte står något om att du redan har fått semesterersättning.

Alla arbetstagare har rätt till semester eller semesterersättning
Har du inte fått någon typ av ersättning för semester har du, precis som du själv säger, rätt att få semesterersättning nu efter avslutad anställning (SemL 28 §). Alla arbetstagare har nämligen rätt till semester eller semesterersättning, oavsett om en är provanställd eller har någon annan typ av anställning. Detta är något som inte ens går att avtala bort. Din arbetsgivare är skyldig att betala ut semesterersättningen till dig senast en månad efter att du avslutade anställningen, alltså senast i januari 2019 (SemL 30 §).

Sammanfattningsvis har du rätt till ersättning för semester efter avslutad anställning om du inte har fått det under din provanställningstid.

Jag rekommenderar dig att kontakta din arbetsgivare och be om din sparade semesterersättning om arbetsgivaren inte betalar ut den till dig nu i januari. Skulle arbetsgivaren av någon anledning motsätta sig detta bör du vända dig till din fackförening om du är medlem i en sådan för hjälp. Annars är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå för vidare juridisk hjälp med din fråga.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare