Jag har tecknat ett mobilabonnemang för min kompis som inte betalar, vad ska göra?

Jag har skrivit på ett mobilabonemang åt en kompis som han vägrar betala en tid har

gått och nu har jag hamnat hos kronofogden och utmätning .Hur ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du tecknat ett mobilabonnemang för din kompis och att det därför är du som har ingått avtalet med operatören. Du och din kompis har sedan kommit överens om att han ska betala dig för att du ska betala till operatören. Jag tolkar det som att ni har ett muntligt avtal om att du ska stå på avtalet och att din kompis ska betala för det.

Ansöka om betalningsföreläggande

I och med att du har tecknat avtalet med mobiloperatören är det du som ansvarar för att räkningen betalas. Eftersom att du och din kompis har kommit överens om att han ska betala för abonnemanget har han en skuld till dig. Operatören har alltså ingenting att göra med överenskommelsen mellan dig och din kompis. För att försöka driva in pengarna från din kompis kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, men då krävs det att du kan bevisa att ni har avtalat om att kompisen är skyldig dig pengar. Vad gäller dina skulder du har hos Kronofogden på grund av detta är det tyvärr så att det inte finns så mycket att göra. Det är din skyldighet som avtalspart i det här fallet att betala för abonnemanget.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare