Jag har kallats till förhör som misstänkt- vilka rättigheter har jag?

Hej, jag fick ett brev från polisen att jag är misstänkt för brott och ska infinna mig. Jag vet inte vad det gäller och hur fungerar det, varför har jag inte fått hem papper om det tidigare, hur länge kan det pågått utan att jag fått info, och varför har jag inte fått veta något, har man inte rätt till det.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör en rad olika händelser under en brottmålsprocess. Nedan har jag delat upp din fråga i underfrågor som klarlägger vad som gäller i den situationen.

Vilket brott gäller kallelsen?

Polisen behöver enligt svensk rätt inte uppge vilket brott du är misstänkt för i sin kallelse. Eftersom de inte angett något i kallelsen som du fått hem får du helt enkelt vänta och se.

Hur fungerar ett polisförhör?

Du kommer sitta i ett rum med förhörsledaren som kommer ställa ett antal frågor. Det är viktigt att komma ihåg att du som misstänkt har rätt att vara helt tyst under ett polisförhör samt att du inte behöver tala sanning. Detta följer av artikel 6 i Europakonventionen.

Du har en ovillkorad rätt att ha med en advokat du själv bekostat vid ett polisförhör (23 kap. 10 § fjärde stycket och 21 kap. 5 § första stycket rättegångsbalken). Under vissa förutsättningar utses en offentlig försvarare åt den misstänkte som bekostas av staten (se 21 kap. 3 a § rättegångsbalken). Tyvärr har jag inte tillräckligt med information för att kunna uttala mig om en offentlig försvarare kommer utses i ditt fall.

Förhöret kommer dokumenteras i form av att ett protokoll upprättas (22 § förundersökningskungörelsen). Vid slutet av förhöret kommer förhörsledaren läsa upp protokollet och du ges möjlighet att invända mot innehållet (23 kap. 21 § andra stycket rättegångsbalken).

Hur länge har brottsutredningen pågått?

Tyvärr är det omöjligt för mig att svara på denna fråga. Om det skulle vara så att du blir åtalad kommer du få ta del av förundersökningsprotokollet där det framgår hur länge utredningen pågått (23 kap. 21 a första stycket rättegångsbalken). Ifall förundersökningen istället läggs ned kan du begära att utfå dokument från förundersökningen för att se hur länge utredningen pågått. Det är dock möjligt din begäran i så fall nekas på grund av att förundersökningen är sekretessbelagd.

Har man rätt att veta om att man är misstänkt för brott?

Polisen har inte någon allmän skyldighet att informera en person om att denne är misstänkt för brott. Detta förklarar varför du inte tidigare har fått hem papper om detta ärende.

Polisen måste endast underrätta en person om att denne är misstänkt när misstankegraden skäligen misstänkt är uppnådd. I så fall ska personen ifråga informeras om detta vid nästa polisförhör (23 kap. 18 § 1 st. rättegångsbalken).

Misstankegraden skäligen misstänkt är uppnådd för det fall sannolikheten att personen begått brottet är högre än 50 %. Med andra ord ska det vara mer sannolikt att personen är skyldig än oskyldig.

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare