Jag har inte fått det jag beställde, vad ska jag göra?

Hej på er !

Jag har det en annans på sociala medier och beställd produkten och betalad ca 400 kr. En väska med en dragmaskin med fyra insats. De har bekräftad efter beställning och skickat en SMS för det. Vad som har kommit hem är en liten metal bit.

Vad skall jag göra snälla ni?

Jag har tagit bild på bekräftelsen, och annonsen.

Hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att utgå ifrån att ni har ett köpekontrakt att utgå ifrån.

Köprätt:
I 19 § KköpL framgår det att det är fel på varan om varan inte överensstämmer med de egenskaper eller användning som säljaren marknadsförde. I ditt fall marknadsfördes som en väska med en dragmaskin med fyra insats cm och du fick hem en liten metallbit och stämmer inte överens med annonseringen. Då får du som köpare rätt att kräva fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd (26-31 §§ KköpL). Då har du rätt att häva köpet (29 § KköpL) dock kräver det att det är av väsentlig betydelse för dig och säljaren bör ha insett det och i detta fall finns det väsentlig betydelse. Sedan skulle du kunna ha rätt till skadestånd om du skulle ha lidit av till följd att du fick väskan (30 § KköpL).

Straffrätt:
Då det verkar som företaget försöker lura dig så är det en fråga om bedrägeri (9:1 BrB) och om du misstänker att är det ska du anmäla det till polisen. Hur du går till väga för att göra en anmälan hittar du här.

Min rekommendation:
Jag rekommenderar att du polisanmäler om du tror det handlar om bedrägeri, annars så tycker jag att du ska kontakta säljaren och reklamera varan och hävda pengarna tillbaka eller en ny väska. Sedan om ni inte skulle komma överens så kan du kontakta den allmänna reklamationsnämnden (ARN). Då kan ARN pröva ditt ärende kostnadsfritt och eventuellt hjälpa dig. Mer information hittar du här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare