Jag har inga levande släktingar men vill att mina ägodelar ska delas mellan mina vänner, hur gör jag?

Hej!

Jag är ensamstående 84 år, har numera ingen make, sambo eller barn. Alla mina släktingar är döda.

Jag har önskemål om att mina ägodelar (bostadsrätt, kapital + inventarier) ska delas mellan fyra av mina yngre vänner och inte lämnas till allmänna arvsfonden.

Räcker det att jag skriver ETT bevittnat gåvobrev, där det står hur allt ska delas när jag dött?

Eller måste jag skriva FYRA olika bevittnade gåvobrev?

Alltså inget Testamente !??

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill att din egendom ska fördelas mellan dina fyra vänner efter din död.

Om man vill fördela sin kvarlåtenskap (den egendom som tillhör dig) så gör man det genom ett testamente, och inte genom ett gåvobrev. Detta beror på att testamentet blir gällande när testatorn (den som skrivit testamentet) avlider, medan ett gåvobrev gäller under gåvogivarens livstid.

Reglerna om testamente finns i ärvdabalken (ÄB). Ett testamente ska vara skriftligt och undertecknas i två vittnens närvaro (10:1 ÄB). Det räcker om du upprättar ett testamente där du anger vem som ska ärva vad.

Om du behöver hjälp med att upprätta ett testamente rekommenderar jag att du bokar en tid hos någon av våra jurister. Du kan boka en tid på https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare