Jag har fått en felaktig faktura och företaget svarar inte, vad gör jag?

2018-01-23 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Har köpt ett abonnemang med en telefon. Ångrade mitt köp inom ångerrätten men har nu fått en faktura på 4250 kr,alltså halva priset på telefonen. Företaget har endast chatt eller mejl kundtjänst, ingen svarar på mina frågar om varför jag fått denna faktura, vissa säger att telefonen var sönder andra säger att dom inte och ska återkomma, men ingen återkommer. jag VET att telefonen inte var sönder när jag skickade tillbaka den.vad ska jag göra??
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man får en faktura som man anser är felaktig ska man alltid bestrida fakturan genom att kontakta företaget skriftligt via mejl eller post. Du ska då uppge anledningen till varför fakturan är felaktig samt meddela att du inte avser att betala den. Att företaget inte svara dig saknar egentlig betydelse. Du är inte skyldig att betala fakturan även om de inte ger dig något klartecken efter ditt bestridande.

Om företaget anser att de har rätt till betalning kan de överlämna fakturan till ett inkassobolag. Det är då viktigt att du bestrider även detta betalningskrav. Detsamma gäller om fakturan lämnas till Kronofogden. Så länge du bestrider alla betalningskrav löper du ingen risk för att få en betalningsanmärkning.

I sista hand kan en tvist om en skuld i vissa fall gå hela till domstol. Det är då företaget som påstår att en skuld har uppkommit som i första hand har att bevisa att en skuld föreligger.

I första hand råder jag dig alltså till att skicka ett skriftligt bestridande till förtaget och förklara att du inte tänker att betala fakturan samt uppge varför du inte tänker göra det. Det är därefter upp till företaget om de väljer att fortsätta med ärendet eller inte. Det är också viktigt att du spar kopior på dina bestridanden!

Jag hoppas att jag har kunnat besvara din fråga!

Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1349)
2022-01-26 Vad kan du kräva när du som konsument fått en felaktig vara?
2022-01-26 Reklamation av köp
2022-01-25 När har man rätt att häva ett köp av en telefon?
2022-01-24 Hur går man tillväga när ett företag inte godtar en reklamation?

Alla besvarade frågor (98657)