FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess27/07/2020

Jag har blivit utsatt för ett hot, hur gör jag för att ta bort mina personuppgifter från internet?

Jag är nämndeman, har nyligen fått ett hot, har nu dolt nummer, kan ni ta bort mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis vill jag beklaga att du blivit utsatt för hot, och hoppas att du har kontaktat polisen med anledning av hotet. Jag drar slutsatsen att du kan ha blivit utsatt för olaga hot, se 4 kap 5 § 1 st Brottsbalken (här).

Jag tolkar din fråga som att du efter hotet inte vill att andra ska kunna hitta ditt telefonnummer och andra personuppgifter.

Uppgifter i folkbokföringen är allmänna handlingar. Allmänna handlingar kan dock beläggas med sekretess. 22 kap Offentlighets- och sekretesslag (här) innehåller sekretessregler rörande folkbokföring.

Jag kommer att gå igenom hur man ska göra om man vill ta bort sina personuppgifter från internet, samt hur man gör för att ansöka om skyddade personuppgifter. Därefter kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

Hur ska man gå tillväga om man vill ta bort sina personuppgifter från sidor på internet?

Det är bra att du nu har skaffat dolt nummer. Lawline har inte möjlighet att ta bort folks personuppgifter från internet. Om du vill att dina uppgifter inte ska finnas på Hitta.se och liknande sidor rekommenderar jag att du tar kontakt med respektive sida. Här finns en länk till Hitta.se där man kan kontakta sidan om man vill ta bort vissa av sina uppgifter.

Hur gör man om man vill ansöka om skyddade personuppgifter?

Om du vill ansöka om skyddade personuppgifter gör du det via Skatteverket. Länk till information om skyddade personuppgifter finns här.

Vad du kan göra nu

Om du inte redan har varit i kontakt med polisen angående hotet du blev utsatt för rekommenderar jag att du kontaktar polisen. Om du vill att ditt telefonnummer och andra uppgifter ska tas bort från Hitta.se och liknande sidor rekommenderar jag att du kontaktar dessa sidor. Vill du ansöka om skyddade personuppgifter gör du det hos Skatteverket.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare